Hej,

Vi håller på att bygga hus och just nu är det planeringen av planlösning och alla detaljer som gäller...
Vi skall ha braskamin (som alla andra) i vårt hus och vi funderar lite över placeringen. Vi kommer ha ett vardagsrum/kök/matdel med relativt öppen planlösning. Det kommer även att vara ett ryggåstak med öppet upp till nock. I nock så kommer det finnas en limträbalk.

I detta stora rum så kommer vi ha höga fönsterpartier, med en väggyta imellan som är perfekt lämpad för placering utav braskamin. (mitt på nock). Problemet är om vi skall placera kaminen någon meter förskjuten från mitten, för att kunna ha skorstenen RAKT upp genom taket. Eller, om man skall placera kaminen i centrum och istället vinkla skorstenen på något vis? Det känns som att om man placerar kaminen förskjuten så blir det inte symetriskt och kommer se jättedumt ut. Men placerar man istället kaminen i mitten så får man en vinklad skorsten. Jag vet inte vad som blir bäst? Vad finns det för vinklar på skorstenarna?

braskamin2.jpg

braskamin1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Wirran
  • Laddar…
Ingen ? :(
 
Rent spontant så känns det som att jag skulle satt den centrerat och tagit en vinkel på skorstenen högt upp (så den inte blir så iögonfallande).
Detta förutsatt att det är en kamin där man ser brasan från alla vinklar så att man har trivselfaktorn med sig oavsett om man sitter vid matbordet eller i soffan, annars kan den placeras i ytterhörnet t.ex.
Edit: Man kan ju också ha den mot väggen med tv'n, då blir den nog förskjuten i förhållande till limträbalken för att kunna ha en rak skorsten.
 
Redigerat:
Hej,

Jag hade valt att sätta den som på skissen och vinklat av skorstenen med ex. två 45 graders-vinklar.
 
Jag röstar oxå för vinklad skorsten!
 
Hej
Vi är i precis samma situation idag. Hur gjorde ni? Har du några bilder? Har svårt o tänka mig hur set ser ut med vinklad skorsten på ena sidan bara...
Mycket tacksam för svar!

/Figge
 
Måste ni ha limträbalk?
Är det inte jättebrett hus så går det kanske att lösa med bumerangtakstolar.
 
Det som ställer till det för oss är att vi skall ha fönster upp mot nock som skall följa samma linje som yttertak. Det går att få ut kaminen mitt i nock men då ser fönstren helt tokiga ut. Så hoppas ni gjort en snygg lösning vi kan ta efter :) vi vill ju också helst ha den mellan fönstren
 
Vi gjorde en riktigt snygg lösning, vi satte inte in någon braskamin alls! 👍🏻😄
Vi förberedde bara för det..... vi prioriterade helt enkelt annat för dom pengarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.