Behöver montera en lampa i köket.
Taket på platsen där lampan behöver sitta består av en nedfällbar inspektionslucka på ca 1kvadratmeter.
Innanför denna inspektionslucka finns dock behändig tillgång på el och befintlig plejd-dimmer i dosa mm.
Men man kan väl inte montera ett lamputtag på en nedfällbar lucka?
Hur gör jag?
Taket på platsen där lampan behöver sitta består av en nedfällbar inspektionslucka på ca 1kvadratmeter.
Innanför denna inspektionslucka finns dock behändig tillgång på el och befintlig plejd-dimmer i dosa mm.
Men man kan väl inte montera ett lamputtag på en nedfällbar lucka?
Hur gör jag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätta lamputtaget som du tänkt och mata det med ett sladdställ som du ansluter i ett vägguttag ovan luckan. Alternativt matar du lamputtaget med en anslutningskabel som du kopplar in i en dragavlastad dosa. Oavsett val bör ledningen vara så lång att man kan ta ner luckan utan att den hänger i kabeln. Sladdställ är bäst enligt min mening.
Tusen tack för detta svar. Jag förstår vad du menar och sladdställsidén blir ju enkel och känns säker.J Johan456 skrev:Sätta lamputtaget som du tänkt och mata det med ett sladdställ som du ansluter i ett vägguttag ovan luckan. Alternativt matar du lamputtaget med en anslutningskabel som du kopplar in i en dragavlastad dosa. Oavsett val bör ledningen vara så lång att man kan ta ner luckan utan att den hänger i kabeln. Sladdställ är bäst enligt min mening.
Ett porblem kanske blir den befintlige plejd-dimmern-pucken som jag vill ansluta lampan till. Kan man koppla vägguttaget till tändtrådarna från dimmern? Känns tveksamt....Hela uttaget dimras ju då, men det kanske går?
Bästa svaret
Det går utmärkt att låta en dimmer styra ett vanligt vägguttag. Man bör dock märka uttaget så att det klart framgår att det styrs av dimmer. Det är främst ett problem när man börjar dimmra uttag som är placerade vid golv. Detta uttags funktion framgår ju med all tydlighet och lär inte användas till dammsugare etc.P plan-g skrev:Tusen tack för detta svar. Jag förstår vad du menar och sladdställsidén blir ju enkel och känns säker.
Ett porblem kanske blir den befintlige plejd-dimmern-pucken som jag vill ansluta lampan till. Kan man koppla vägguttaget till tändtrådarna från dimmern? Känns tveksamt....Hela uttaget dimras ju då, men det kanske går?
Förresten vad sägs om detta tredje alternativ:
Ett utanpåliggande lamputtag monterat på en regel i området ovanför inspektionsluckan - som kopplas till plejd-pucken.
Och att bara borra ett litet hål i inspektionsluckan där lampsladden får löpa till uttaget,
Ett utanpåliggande lamputtag monterat på en regel i området ovanför inspektionsluckan - som kopplas till plejd-pucken.
Och att bara borra ett litet hål i inspektionsluckan där lampsladden får löpa till uttaget,
Ett litet vid-sidan-av-råd: när du har bestämt dig för en lösning, skicka gärna bild + lösnings-funderingar till elektrikern och be att de tar med rätt material när de kommer. Då slipper du vänta en vecka till för att de inte hade med sig grejerna i bilen just då – vilket de sannolikt inte har för speciallösningar.