Har en bergvärmepanna som är en inverter. Vill inte outa märket då det inte är fokus nu. Pumpen är installerad för 4 år sedan. Den vibrerar i olika frekvenser och vissa frekvenser blir maskinen som en vibrator som skickar stomljud speciellt till sovrummet ovanför men det hörs och känns även i resten av huset. Det stressar och skapar dålig sömn vintertid mest då värmebehovet är högst. Har i en rad olika former försökt ljuddämpa med absorberande gummitassar för alla fötter maskinen har. Det enda som egentligen hjälper är att minska värmebehovet så den inte går igång så ofta, men då blir det istället lite för kallt i huset. Och under vintertid med kalla dagar så måste ju maskinen gå oftare oavsett. Under sommaren är ju maskinen nästan aldrig igång så då hinner man glömma problemet. Men nu med kallare väder gör sig problemet påmint igen.

Ni får tro mig att ljudet är över vad man ska behöva tolerera. Så debattera gärna inte att jag ska kolla min hörsel. Jag tror inte heller maskinen är dålig. Det har varit så här sedan installation.

Så min tanke är att helt enkelt få ut pannan ur husets och bort från stommen.
Det är möjligt att relativt enkelt koppla loss maskinen idag och ställa den utanför pannrummets yttervägg, utomhus alltså. Där kan jag ljuta en betongklump som maskinen kan ställas på och sedan får jag bygga ett enklare vädertätt minimalt 1x1 förråd, förstås välisolerat. Vill bara få loss maskinen från husets platta / väggar.
Det finns redan ett hål in i pannrummet utifrån så ingreppet är relativt litet.

Vad säger ni? Är jag galen? Det är slut på lösningar och "fixar". Jag behöver få bort oljudet från huset. Behövs det bygglov för att flytta pannan och ställa den i ett mindre isolerat 1x1m förråd direkt utanför huset.
 
Hur är den inkopplad mot rörsystemet? Måste vara slang där för att det ska bli tyst.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Hur är den inkopplad mot rörsystemet? Måste vara slang där för att det ska bli tyst.
Till brine är det flex och ja stomljud har gått via dom in i yttervägg (mot borrhålet). Men hade en röris här för 2 veckor sedan och vi kopplade loss allt från vägg (det var rätt stumt monterat) samt genomföringen genom husets yttervägg kapades runtom så det är i princip frilagt. Då brine hade borrats genom en regel... Men, det är fortfarande för mycket oljud.

Värmerören från VP till golvvärme / radiatorer är kopparrör, men som direkt (10-20cm) övergår till "rör i rör" pex-slangar som går vidare till fördelare via mellanbjälklaget. Ser inte att dessa rör kan föra vidare den typ av oljud jag talar om.

Det är bättre nu efter rörisens insats, men ... dags att permanent lösa problemet. För det är inte tyst nog. Och återigen, det är inget ljud jag hittar på. Det är väldigt uppenbart ljud.

Jag har inte råd att ta in någon mer röris för att ens titta på det här. Var extremt dyrt jobb av rörisen som var här. Nästa kostnad jag tar, skall lösa problemet.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Om det nu är intressant, så här ser det ut just nu. Gick inte få gips hela vägen att täcka tak / vägg. Bjälklaget är isolerat i alla "hål" dock.

Det är inte flex mellan maskin och pex alltså. Men tror ni verkligen det i mitt fall orsakar stomljuden?
Möjligen att brineledningen fortfarande för det vidare i väggen på något sätt.

Någon röris som vill komma och fixa? :p utbyte mot jag bygger hemsida? (mitt jobb). Förra rörisen tog alla mina pengar. Så vill spara upp och göra en sista "fix" på det här som verkligen löser detta en gång för alla.
 
  • Isolerade rör och otäckt område vid bjälklag i hörn av ett rum, synlig rörisolering och kopparmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem i en byggnad med kopparledningar och isolerade PEX-rör som går in i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation med kopparledningar, flexslangar och en elcentral i ett oisolerat takutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Raka rör in i bjälklaget...jag är lekman på området men jag skulle inte nöjt mig med den installationen utan ett par "lyror" av mjuk slang.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Håller med. Är INTE nöjd med installationen överlag. Firman har konkat som gjorde det också. Det var lärlingar och jag bad vid installation om flex på ALLT. Icke... som ni ser. De gick emot installatörens råd om hur pumpen ska installeras också. Så, ja... nu är jag där jag är.

Vibrationerna dock när man känner på pumpen är rätt intensiva. Vet ej hur de kan fås bort från att fortplantas i huset utan att fysiskt flytta maskinen.

Tyvärr kommer jag inte åt hörnet...... Och få in en dämpkudde där. Och maskinen står även för nära vägg. Det är en rad problem.

Önskar det fanns en röris som bara kunde säga "jag vet alla dina problem och jag löser dom för X kronor". Då hade jag tagit det om det lämnats garanti. Men min ända lösning är, få bort maskinen helt från huset.
 
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Vibrationerna dock när man känner på pumpen är rätt intensiva. Vet ej hur de kan fås bort från att fortplantas i huset utan att fysiskt flytta maskinen.
De leds in via rören, jag kan inte tänka mig att pex är tillräckligt mjukt för att avvibrera en värmepump.
Slanglyror är ordet, sa Bull.
 
Fotografen Fotografen skrev:
De leds in via rören, jag kan inte tänka mig att pex är tillräckligt mjukt för att avvibrera en värmepump.
Slanglyror är ordet, sa Bull.
Bullret är dovt och man känner / anar det i kroppen till och med, och förstås som ett dovt buller i öronen. Och i kudden när man försöker sova. Stänger jag av FLT på maskinen så tystnar det omedelbart och ett lugn lägger sig i huset. Men då tappar jag ju som sagt värmen i huset... så går ju inte.

Den ena brineledningen vibrerar rätt intensivt ihop med maskinen. Jag kan ana något med den fortfarande orsakar problem i genomföringen i ytterväggen. De minde slangarna bör verkligen inte kunna orsaka den nivå på det dova ljudet jag pratar om. Kan förstås ha fel...

Mitt nästa ingrepp vill jag bara verkligen ska lösa felet. Rörisar är för dyra för att "gissa" fel med. Den fakturan jag fick var sjuk minst sagt för vad han gjorde. Men det är inte vad tråden ska handla om dock.
 
Med stumma raka rör inspända i bjälklaget på det viset skulla jag snarare bli förvånad om det inte levde rövare i kåken. En snutt mjuka slangar på alla anslutningar och hela maskinen nån decimeter från väggarna.
Vad är det för värmepump, vad säger tillverkaren?
 
Johnny viking:

Lite sent kanske men jag har samma Daikin Bvp och upplever inte samma dova brummande, måste tyvärr vara inkompetenta installerare som du redan konstaterat själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.