Helt grön på det här så ursäkta om benämningarna är helt fel. Tänkte kolla om man kan ta bort vredet som syns på bilden och rengöra densamma och ventilen till radiatorn.

systemet har precis blivit påfyllt efter montering av radiatorer på övervåningen men en radiator nere är iskallt. Misstänker att denna är boven.
 
  • Korroderat radiatorvred och ventil ansluten till en vit radiator mot en grå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så klart det är kallt då ventilen verkar vara helt stäng.
 
Nja, den går bara att vrida medsols, om än väldigt lite, och åt det hållet står en pil och bokstaven K.
 
K Kipa skrev:
Nja, den går bara att vrida medsols, om än väldigt lite, och åt det hållet står en pil och bokstaven K.
Jag tycker den verkar vara stängd.
Är det ett ”stopp” på metallbrickan som vredet tar i?
Ta loss vredet.
Skruva loss den lilla muttern i änden och knack loss vredet.
Ta sedan en tång och vrid försiktigt axeln motsols. Alternativt sätter du tillbaks vredet så ”piggen” är på andra sidan ”begränsningen” på den stora brickan.
 
GoC GoC skrev:
Jag tycker den verkar vara stängd.
Är det ett ”stopp” på metallbrickan som vredet tar i?
Ta loss vredet.
Skruva loss den lilla muttern i änden och knack loss vredet.
Ta sedan en tång och vrid försiktigt axeln motsols. Alternativt sätter du tillbaks vredet så ”piggen” är på andra sidan ”begränsningen” på den stora brickan.
Antar att jag iaf behöver stänga av cirkulationspump för att göra detta, eller behöver jag rent av tömma? Misstänker att just detta vred sitter fel från början, de andra vreden skulle du bedöma som öppna men detta har suttit såhär sen vi flyttade in för 4 år sedan och ingen har rört det.
 
K Kipa skrev:
Antar att jag iaf behöver stänga av cirkulationspump för att göra detta, eller behöver jag rent av tömma? Misstänker att just detta vred sitter fel från början, de andra vreden skulle du bedöma som öppna men detta har suttit såhär sen vi flyttade in för 4 år sedan och ingen har rört det.
Du behöver inte göra något, det kan eventuellt läcka några droppar vatten.

Så här ser ventilen ut när den är stängd respektive öppen. Du ser att axeln är längre ut då ventilen är öppen. Därav mina misstankar om att din ventil är stängd.

Stängt vred
Stängd vattenventil med utstickande axel mot en vägg med kakel och rörledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppet vred
Stängd ventil med axeln indragen och lite korrosion, monterad på ett vitt rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har inte lyckats få bort vredet än men kan iaf vrida på det nu och jag undrar om det inte varit i fullt öppet läge hela tiden
 
Ja det ser ut att ha varit öppet. Då kan du utesluta det som orsak.
Och du har väl luftat elementet?
 
Ja det är luftat. Luftningsventilen var lite knepig men det kommer bara vatten som det är nu.
Kan det kommit skit i ventilen när systemet återfylldes?
Ingen värme på till-röret är det heller.
Funderar på om jag ska försöka tömma riktigt mkt vatten genom luftningsventilen för att se om jag får ordentligt tryckfall då bör det ju inte vara stopp i ventilen.
 
Är ”flödesjusjusteringen”, den som sitter bakom muttern på kopplingen i elementets nederkant öppen?
Men det borde den vara.

Det kan så klart även vara en luftfickor nån stans i ett rör till elementet.
Stäng ventilerna på alla andra element i huset, ställ cirkulationspumpen på högsta fart (om du kan justera den), då kan det dra med sig luften i röret och du går fart på cirkulationen till detta elelemenet
Pröva det som första åtgärd
 
  • Gilla
Kipa
  • Laddar…
Hmmm menar du bakom denna mutter? Rörledning med en stor mutter mot en betongvägg, synlig bakom toalettstolens vattentank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kipa skrev:
Hmmm menar du bakom denna mutter?[bild]
Japp
 
GoC GoC skrev:
Japp
Den gick knappt att rubba till en början så där har nog inte röris varit. Sen vet jag inte hur mkt öppet som är öppet på den men ville inte skruva upp den för mkt då det kom en del vatten.
Gick på ditt andra tips och stängde termostater på alla element utom två som är helt fastärgade. Då tyckte jag mig iallafall höra cirkulationen på ett ställe men inte vid radiatorn som är kall.
Har gett mig på och luftar det igen men osäker på om det är luft som kommer eller om det bara är vattenstrålen som gör pyschhh ljud för att den sprayar. Luftningsventilen verkar lite dålig då jag måste vicka piggen i olika lägen för att det ska komma vatten.
Ska prova att lufta alla andra radiatorer också en vända nu men tror inte det är problemet.
 
Endera är den en ventil på framledningen som är stängd någon stans, eller en luftbubbla.
Kör på som du gjort en god stund, det tar en stund att dra med sig luften, som då skall hamna i elementet.
Har du följt ledningen till elementet och kollat så det inte sitter en luftventil nån stans i en höjdpunkt på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.