Skit, köpte pexrör på ett byggvaruhus och såg inte upp med att lådan med pexrör verkligen bara var innerrör och inte med skyddsrör. Nu när jag började jaga runt efter skyddsrör så säljs det inte i någon av de stora varuhusen?! How come? Drar folk pexrör utan skyddsrör och är det OK?

För min del kan skyddsröret egentligen kvitta eftersom det bara är dolt på 4dm genom ett golvbjälklag, annars ligger rören "åtkomliga" under kökssocklar o annat. Bara skönt att slippa skarvar och rörbockning, men jag vet inte om jag vill dra utan skyddsrör för det känns lite som hemmapularfusk?!
 
Kan du inte byta i buutiken?

Annars kan du väl köpa vp-slang typ dim 25 eller nåt sånt. Fungerar nog lika bra :rolleyes:

Sen om det anses fackmannamässigt eller inte låter jag någon annan svara på

Har ett vp 20 ifall jag skall installera vvc i köket, tanken finns att trycka i en 10mm pex. Vilket år hundrade som helst :cool:
 
thewolf skrev:
Kan du inte byta i buutiken?

Annars kan du väl köpa vp-slang typ dim 25 eller nåt sånt. Fungerar nog lika bra :rolleyes:

Sen om det anses fackmannamässigt eller inte låter jag någon annan svara på

Har ett vp 20 ifall jag skall installera vvc i köket, tanken finns att trycka i en 10mm pex. Vilket år hundrade som helst :cool:
Det fanns inga rör med skyddsrör där :/ .. men jag kan alltid prova att lämna tillbaka den halvt massakerade kartongen jag har här och jaga rätt på en VVS-butik och betala tredubbla priset istället. Behöver prylarna till påskhelgen ju, så nätbutiker är kört..

Det med VP eller snarare flexslang slog mig med faktiskt. Jag har inte blivit klok på RiR-skyddsrörets funktion, för att dra nya rör igenom det tror jag inte blir aktuellt i mitt fall. Jag ska ha det till tappvatten så det kanske är för att skydda mot kondens?
 
cecar33 skrev:
Kolla här [länk]
Ja, det kanske är värt o prova o ringa dem o se om de hinner blåsa iväg ett paket... jädrans röddag på fredag ju :/ .. det är typ LK tomrör där som jag hade behövt. Har kollat biltema, jula, k-rauta, byggmax, woody o gudars vet allt nu ikväll.
 
Skyddsröret har 3 funktioner eller mer ...

1 för att man ska kunna byta.
2 som är den vikigaste, om pex röret börjar läcka så rinner vattnet ut i någon av ändarna istället för i bjälklaget. Därvid kan man upptäcka felet utan större skador.
3 skydda pexen från att skavas sönder, pexen blir rätt mycket längre när den blir varm. En av anledningarna till att man inte drar den synligt, kan bli jättefina bågar :D

Tror nog även att skyddsröret skyddar mot uv-ljus om rören ligger öppet, har för mig att pexen inte tål ljuset.
 
Men hitta något annat, VP slang, VPrör, Grov vattenslang, avloppslangen från gamla tvättmaskinen, whatever.

Protte
 
prototypen skrev:
Men hitta något annat, VP slang, VPrör, Grov vattenslang, avloppslangen från gamla tvättmaskinen, whatever.

Protte
hehe, kreativitet på hög nivå :cool:(y)
 
Bauhaus och Hornbach har i alla fall skyddsrör på hyllan för 15mm pex, har nog bara sett 10meter eller längre och att priset sen per meter är som RiR från Rinkaby är en annan sak
 
Har kollat med Bauhaus, de hade varken skyddsrör eller färdiga pex/pal i rör heller... kollat med två lokala byggfirmor, samt två badrum/VVS-firmor - inte de heller.

Lite märkligt finner jag det allt - på det här forumet låter det som om PEX och PAL är husguden hos moderna VVSare, men det säljs enbart via enstaka nätbutiker och VVS-grossister? Det måste ju onekligen vara så att svenssonpularen på hemmaplan drar vanliga kopparrör fortfarande eftersom efterfrågan/marknad inte visar PEX-sortiment i våra stora byggkedjor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.