Hej alla
Jag håller på och ska totalrenovera ett hus dra nytt vatten och värme till radiatorer.
Har alltid använt mig av prisol osv. Men funderar nu vad är det man använder nu för tiden är det prisol eller rör i rör typ pex?
Vad blir billigast och bäst.
Mvh Calle
 
Efter lite googlande här på sidan sp lutar det åt pex. Så nån moderator kan ju ta bort denna frågan.
 
Jag tycker det är bättre att du skriver hur du kom fram till ditt val, så kan någon annan ta hjälp av det i framtiden :)
 
  • Gilla
Daniel Larsson och 1 till
  • Laddar…
Till värmen skulle jag överväga kopparrör då de är lätta, säkra och billiga att skarva och grena genom lödkopplingar.
Till tappvatten där dolda kopplingar är förbjudet så ser jag bara fördelar med pex RiR.
 
Inomhus hade jag valt pex Rör i Rör. Även om kopparrör troligen har bättre livslängd så ska ju ett pexrör gå att dra ut ur röret och byta om det skulle börja läcka.
 
Någon som lyckats dra ur ett PEX ur RIR? Någon som lyckats skjuta in ett nytt PEX i RIR?
Det är nog stopp vid första böjen.
Vad talar emot koppar?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Krilleman
Jag bytte en skadad slang idag, en snickare hade lyckats borra hål på vid montering av vägg. Just denna slang vara ca 5m och hade tre böjar. Två öppna rörböjningsstöd och en väggbockstöd Grip. En skjuter på och en drar. Går faktiskt ganska smidigt. Ibland är det lättare från ena hållet än det andra!

Utan utbytesnippel är det omöjligt. Det finns även skrivet i LK:s monteringsanvisning hur slangen ska förläggas för att vara utbytbar!

94558_4_812.jpg

Utbyte av rör i tomrör


Ett skadat LK PE-X Universalrör dimension 16x2 kan normalt bytas utan förstörande ingrepp i byggnaden. Detta under förutsättning att installationen utförts enligt anvisningarna och att LK Fixeringsbrickor och LK Plastklammer tomrör använts i den omfattning som monteringsanvisningarna föreskriver.

LK rekommenderar max 4 st böjar från fördelare till tappställe varav högst 2 st får understiga en radie av 100 mm (helt enligt NT VVS 129).

LK PAL Rör-i-Rör betecknas som ej utbytbart, men kan bytas om endast två böjar vid en radie av 100 mm installeras.


Använd alltid LK Utbytesnippel, RSK 187 37 91 för 16mm PE-X rör, som fäster samman det skadade röret och det nya röret. Använd LK Rörutdragare RSK 188 07 73 som skruvas in i rörets andra ända, dra sedan ut det skadade röret som då ersätts av det nya röret. Utbyte av Rör-i-Rör PE-X dim. 20 till 32 mm förutsätter normalt max 2 böjar med stor radie. Observera att Rör-i-Rör PE-X i dim. 20 mm tillsammans med LK Väggdosa 20 mm ej är utbytbart.

Urdragning av ett skadat innerrör underlättas med hjälp av följande åtgärder:


  1. Uppmjukning av röret med t.ex. genomspolning av varmvatten eller med varmluft.
  2. Genomspolning av tomröret med diskmedelslösning eller liknande medel som minskar friktionen mellan tomrör och innerrör. Observera att tomröret ska renspolas och torkas efter genomspolningen.
 
Redigerat:
imported_Benno skrev:
Någon som lyckats dra ur ett PEX ur RIR? Någon som lyckats skjuta in ett nytt PEX i RIR?
Det är nog stopp vid första böjen.
Vad talar emot koppar?
Japp, bytte ~7m med en 3-4 börjar. Tejpade på ett dragsnöre på gamla slangen och fasade änden på nya som drogs och sköts in utan större problem.
 
Prisol är betydligt dyrare än pex. 18mm prisol kostar ca 100 kr/m (25m rulle) mot ca 40 kr/m för combipex rör-i-rör 18mm (100m rulle). Frågan man bör ställa sig är inte vad som talar emot koppar, utan vad som motiverar det högre priset. Jag kan se två skäl. Garanterat lång livslängd och beprövat material, ett prisolrör håller nog i 100 år om det får ligga stilla. Och det är inte känsligt för skadedjur. En granne, som är rörmokare, har bytt en del pex mot koppar pga gnagare. Det har då framförallt handlat om husdjur som kommit in under diskbänken och knaprat sönder pexrör.
 
Ang. byte av pex RiR. Jag har hört talas om att det finns ngn form av vinsch som kan hjälpa till med dragningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.