Hej! Bor i ett hus från 1959 med grunda eluttag. Kan man sätta petskydd i dem? Vet att vi borde byta uttag men tills det är gjort.

T Trrttsch skrev:
Hej! Bor i ett hus från 1959 med grunda eluttag. Kan man sätta petskydd i dem? Vet att vi borde byta uttag men tills det är gjort.
Självklart kan du det.

Jag har sett på vissa ställen att det funnits "proppar" av plast som stoppas in i uttaget som en stickpropp hade gjort så att man inte kan peta in något annat, tror inte dessa finns i handeln längre.

J jonaserik skrev:
Här finns massor av petskydd att välja på

[länk]
Där ser man! Inte sett ett sådant i någons bostad sedan jag var liten så rätt intressant att det fortfarande finns så mycket i handeln.

Petskyddade uttag blev krav på 1976 om jag minns rätt, och icke-petskyddade försvann ur handeln i samma veva, så dessa icke-petskyddade uttag man råkar på är alltså minst ca 50 år gamla.

torparavgrund torparavgrund skrev:
Där ser man! Inte sett ett sådant i någons bostad sedan jag var liten så rätt intressant att det fortfarande finns så mycket i handeln.

Petskyddade uttag blev krav på 1976 om jag minns rätt, och icke-petskyddade försvann ur handeln i samma veva, så dessa icke-petskyddade uttag man råkar på är alltså minst ca 50 år gamla.
Det fins massor av gamla hus som mitt (byggt 1955) med ojordade grunda uttag.

Har man inga småbarn finns det ingen anledning att byta något innan man renoverar, det är inte farligare nu än när det byggdes.

Med lösa petskydd är det lika säkert som ett modernt uttag.

Att det finns vet jag. Jag var bara osäker om de var lämpliga i grunda uttag, att de kanske var lätta att pilla bort då.

T Trrttsch skrev:
Att det finns vet jag. Jag var bara osäker om de var lämpliga i grunda uttag, att de kanske var lätta att pilla bort då.
Vi har petskydd i grunda uttag. Det går att pilla bort dem om man anstränger sig och har långa naglar (vilket är bra ibland om man är lat och ska dammsuga och inte orkar hämta en extra plugg att ta bort med). Men det är nog inte möjligt för ett barn att få loss det.

• Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Det är klart de är lättare att pilla upp. Men det minskar sannolikheten för en olycka.....

• Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.