hej jag bor i en 2rumslägenhet 1fas + nolla, har delat upp strömmen så jag har några grupper.
har värmegolv, aircondition,tvättmaskin,diskmaskin, osv

Räcker det med en ABB 40A 30m personskyddsautomat för hela lägenheten?
eller blir det bättre om den endast går på kök + badrum

En annan fråga också är det värt att betala mer för 2poliga dvärgbrytare istället för 1poliga?

tacksam för svar (bor utomlands)

Redigerat:
Helt säkert om du har 230 V, troligen om du har 115 V.

215volt har jag

Är det 215 V i fjollträsk? ;) Men Sthlm ligger väl inte utomlands? Eller har jag missat något? Missade i.o.f nyheterna på radion i dag... Skit.

//Patrik

Varför vill du ha tvåpoliga dvärgar? Du har ju fas och nolla.

en polig är rätt så mycket billigare så den passar mig bra men hörde nått att Jordfelsbrytaren kan få fnatt om inte nollan bryts eller är det inte så?

(+7C utanför fönstret så jag kan omöjligen vara i sthlm)

Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Varför vill du ha tvåpoliga dvärgar? Du har ju fas och nolla.
I vissa länder avsäkrar man både gruppens fas och nolla. Kanske är därför?

läppglans skrev:
en polig är rätt så mycket billigare så den passar mig bra men hörde nått att Jordfelsbrytaren kan få fnatt om inte nollan bryts eller är det inte så?

(+7C utanför fönstret så jag kan omöjligen vara i sthlm)
Det du kanske hört är att om man vill bryta bort en grupp med jordfel så måste det göras med en tvåpolig brytare eftersom jordfelet kan vara på nollan.

I Sverige sätter vi dock vanligen enpoliga dvärgar eftersom risken för jordfel är så liten. Har man mycket problem med jordfel, typ fukt i uttag utomhus, kan det dock vara praktiskt att kunna bryta båda polerna till denna krets.

Vilket land befinner du dig i? Det finns faktiskt länder som har tvåfas ca 220V. Ur apparatens synvinkel funkar det som våran enfas, men i verkligheten är det spänning från båda stiften mot jord. Då måste man ha tvåpoliga säkringar.

Kan det inte va så enkelt att trådstartaren vill ha jordfelsbrytning ochså verkar va en gammal lägenhet som tidigare kanske hade bara en grupp till hela lägenheten "en del i stockholm bor mindre än va katterna har bergslagen"
MVH TILLE

Det lustiga är att Stockholm inte ligger utomlands så troligen bor trådägaren inte där. Men är det tvåpolig dvärg eller personskyddsautomat han frågar efter? Som vanligt i detta forum får man bara en bråkdel av informationen som behövs för att kunna svara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.