I början på sommaren så köpte vi en ny värmepanna till vårat hus då den gamla gjort sitt. Vi köpte av en firma som jag inte vill nämna med namn ännu men de är ganska stora och även installation av denna. De kom två gubbar och lyfte in denna men den var tung och klumpig så de ropade på maken och bad om bärhjälp då de höll på att välta pannan. Han hjälpte till och rev av bicepsfästena. Han åkte akut till sjukhuset och lämnade kvar installatörerna. Det blev operation och 6 veckors sjukskrivning, 6 månaders rehab och denna sommar är totalt förstörd då han är handikappad. Tvivlar på att han kommer bli helt återställd. Har mailat och ringt firman men de lägger locket på. De vill inte anmäla till sitt försäkringsbolag då de hävdar att de har så dyr självrisk. De har inte skickat fakturan på Pannan eller installation heller. Verkar försöka tysta allt. Vi får ingen ersättning på hemförsäkringen, inget från fackets försäkring då det inte är ”öppet sår”. Jag har försökt nå vd utan resultat. Vad ska vi göra? Tacksam för alla tips och råd man kan få.
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 21 till
  • Laddar…
Ultr Ultr skrev:
I början på sommaren så köpte vi en ny värmepanna till vårat hus då den gamla gjort sitt. Vi köpte av en firma som jag inte vill nämna med namn ännu men de är ganska stora och även installation av denna. De kom två gubbar och lyfte in denna men den var tung och klumpig så de ropade på maken och bad om bärhjälp då de höll på att välta pannan. Han hjälpte till och rev av bicepsfästena. Han åkte akut till sjukhuset och lämnade kvar installatörerna. Det blev operation och 6 veckors sjukskrivning, 6 månaders rehab och denna sommar är totalt förstörd då han är handikappad. Tvivlar på att han kommer bli helt återställd. Har mailat och ringt firman men de lägger locket på. De vill inte anmäla till sitt försäkringsbolag då de hävdar att de har så dyr självrisk. De har inte skickat fakturan på Pannan eller installation heller. Verkar försöka tysta allt. Vi får ingen ersättning på hemförsäkringen, inget från fackets försäkring då det inte är ”öppet sår”. Jag har försökt nå vd utan resultat. Vad ska vi göra? Tacksam för alla tips och råd man kan få.
Det där blir ju lite klurigt rent försäkringsmässigt då maken ju inte är anställd och troligen (?) inte omfattas av företagets försäkring. Troligen blir det istället ngn form av skadestånd från firman, men om maken å andra sidan erbjöd sig frivilligt så är det nog inte ett helt solklart fall...

Har ni provat att ompröva er försäkring, även o mdet är tecknat via facekt är det ju ett bolag som står för den, för det låter konstigt att det måste vara ett "synligt" sår - det finns otroligt många saker som man kan råka ut för som inte ger synligt sår och har ni läkarintyget så är det det som borde gälla ?

https://www.konsumenternas.se/forsakringar/personforsakringar/olycksfallsforsakringar/

Det är inte så att ni anmält det "fel" :Dvs det är ju en olycka, inte ngt som kommit av åldern eller hur ? Kanske ni behöver tydliggöra det i läkarintyget (prata med läkaren) där bör ju även framgå om det finns risk för framtida nedsättning osv
 
  • Gilla
Alsnic och 12 till
  • Laddar…
EddieHansson
Jag skulle säga att det är en arbetsplatsolycka och då måste företaget anmäla detta till arbetsmiljöverket, och deras försäkring ska täcka, om de nu har någon, annars är det skadestånd som gäller. Då kan ni få rättshjälp från er hemförsäkring.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 21 till
  • Laddar…
Jag tror också att de är en arbetsplatsolycka, och skall hanteras som sådan. Dock risk att företagets försäkring inte täcker, då det inte fanns ett anställningsförhållande.

Å andra sidan måste det ju rimligen finnas en försäkring som täcker om de ex. hade tappat pannan på någon helt utomstående ex. vid lossning från lastbilen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Jag tycker också att det låter väldigt märkligt med krav på öppet sår. Något sådant krav har jag aldrig sett på någon försäkring, så det är absolut värt att ta ett extra varv.

Nu är det tydligen tystnad från firman, men det som vore väldigt bra att få från dem är ett mail, mess eller annat där de håller med om förloppet - dvs att det var de som höll på att tappa och bad om hjälp. Anställd eller inte så är det skillnad på om de anlitat (uttryckligen bett om hjälp) eller om han råkade vara där och ville hjälpa till. Oavsett om deras försäkring gäller eller inte så får de nog svårt att klara sig från ansvar om de bett om hjälp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Man kan nog se det på flera sätt. Egentligen var det väl ingen direkt kopplad till ett arbete. Om jag förstått saken rätt, lyfte han bara "något", och tog i mer än han tålde. Det var ju inget som föll, eller på ett mer direkt sätt orsakade skadan. Därför är det inte säkert att firman ska ses som vållande/inblandade. Dock bör ni ta det ytterligare några varv med era försäkringsbolag. Även med någon/några jurister, som kan avgöra om det är en arbetsrelaterad skada, på så sätt att firman kan ses som ansvarig.

Sist men inte minst, vill jag visa mitt medlidande, och beklagande. Då jag förstår vilket h-e ni går igenom.
Ta hand om er.
 
  • Gilla
Lassiter och 19 till
  • Laddar…
Som husägare hjälper man ju alltid till på ett eller annat sätt när man har hantverkare hemma. Att man då skulle omfattas av firmans försäkring om olyckan är framme känns inte rimligt. Möjligtvis i extremfall, och kanske är detta ett sådant, men lycka till att driva det rättsligt.

Vill man ”skydda” sig mot sånt här får man väl teckna en olycksfallsförsäkring.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Troligtvis så blir det som en vanlig skada med sjukskrivning. Att ett företag ber om hjälp är inte relevant i det hela, det är en bisak. Att tro att företaget ska ersätta eller anmäla något som arbetstskada är nog inte att räkna med. Otur för er att det hände. Men så är det, då det är av privat karaktär.
 
  • Gilla
Gumball och 11 till
  • Laddar…
EddieHansson
A AG A skrev:
Om jag förstått saken rätt, lyfte han bara "något", och tog i mer än han tålde. Det var ju inget som föll, eller på ett mer direkt sätt orsakade skadan. Därför är det inte säkert att firman ska ses som vållande/inblandade.
Fast, nu var det ju i samband med att hantverkarna utförande arbete, och de bad om hjälp. Eftersom det är deras arbetsplats är de skyldiga vid olyckor. Tex hade de jobbat på ett tak och begärt hjälp och inte erbjudit skyddsutrustning, och han föll ner, är de ansvariga. TS skriver ju nämligen "De kom två gubbar och lyfte in denna men den var tung och klumpig så de ropade på maken och bad om bärhjälp då de höll på att välta pannan."

Man kan också polisanmäla för att få ärendet utrett. Det är också rätt vanligt.
 
  • Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 9 till
  • Laddar…
Att som en del ska skriva något i absurdum är nog att ta i. Det är en vanlig åkomma i samband med tungt lyft och inget ovanligt. Att försöka få det till att företaget är ansvarigt för skadan är nog noll. Ta det som en prövning och ( kanske inte ) gå vidare i livet, oavsett tankar på den ena eller andra vägen, för att försöka med ekonomisk vinning i det hela. NI har att betala för arbetet som är utfört och inget annat till företaget.
 
  • Gilla
  • Haha
Gumball och 7 till
  • Laddar…
EddieHansson
J jonaserik skrev:
Att som en del ska skriva något i absurdum är nog att ta i. Det är en vanlig åkomma i samband med tungt lyft och inget ovanligt. Att försöka få det till att företaget är ansvarigt för skadan är nog noll. Ta det som en prövning och ( kanske inte ) gå vidare i livet, oavsett tankar på den ena eller andra vägen, för att försöka med ekonomisk vinning i det hela. NI har att betala för arbetet som är utfört och inget annat till företaget.
Hur tänker du nu? Varför ska företagets försäkring inte täcka uppkomna skador?

Jag har själv ryggproblem och kan inte lyfta tunga saker och jag beställer hemleverans med inbärning. Nu hade jag inte hjälpt till i detta fall, men budfirmorna brukar faktiskt fråga ibland. Tex när jag skulle få hem en ny 90cm kyl så hade inte tagit med pirra för att lastbilen var full och räknade med att få hjälp att bära in den!
 
  • Gilla
Lassiter och 6 till
  • Laddar…
Företagets försäkring gäller bara anställda i företaget och inget annat, så där är det stopp direkt. Så i ditt fall med dålig rygg ska du inte befatta dig med lyft i samband med leverans av något tyngre.
 
  • Gilla
Zink82 och 7 till
  • Laddar…
V
Är de inte privat försäkringsbolag som gäller här.
Kunden skulle sagt nej.
 
  • Gilla
nettanriddaren och 7 till
  • Laddar…
Företagets ansvar är att de inte kom med tillräckligt med personal eller hjälpmedel för att utföra arbetet, men skadan hos din man skiljer sig inte mot om han skulle ha skadat sig på något annat arbete i hemmet.

Jag skulle försöka få till ett möte med företaget om en kompensering på fakturan, men de är inte ansvariga för skadan.
 
  • Gilla
  • Haha
Gumball och 3 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Hur tänker du nu? Varför ska företagets försäkring inte täcka uppkomna skador?

Jag har själv ryggproblem och kan inte lyfta tunga saker och jag beställer hemleverans med inbärning. Nu hade jag inte hjälpt till i detta fall, men budfirmorna brukar faktiskt fråga ibland. Tex när jag skulle få hem en ny 90cm kyl så hade inte tagit med pirra för att lastbilen var full och räknade med att få hjälp att bära in den!
Du svarar ju på din egen fråga. Man har ju ett egenansvar att säga "nej", om man inte kan hjälpa till. Nu trodde sig TS man kunna hjälpa till. Men bara för att man hjälper en företagare/ett företag, kan man inte förvänta sig att ta del av företagets alla försäkringar.
 
  • Gilla
Berntpeter och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.