Nuförtiden är ju inte persiennerna mellan fönsterglasen utan utanpå. Alla såna persienner tycker jag är helt usla! De går bara sönder, är svåra att hissa upp & ner mm >:(
Är det någon som har några bra persienner att rekommendera som ni inte har haft problem med eller ska man helt enkelt köra med rullgardin?

En annan lösning är fönsterjalusier (se t ex http://www.jalusi.se/produkter/fonster/fonster.asp) som är väldigt vanliga ute i övriga Europa.

Utan motordrift ligger de på ca 2 000 kr per styck. Fördelar är att de hjälper till med värmeisoleringen och är lite inbrottshämmande. Nackdelen är att de inte går att ha på "glänt" som persienner, antingen är de öppna eller stängda.

Med motordrift kan man annars styra dem med timer så att de alltid stängs på nätterna när det är mörkt ute. Men jag vet inte om det är nåt alternativ egentligen...

Fönsterjalusier i stål....? hu vad hemskt! :)
Som att bo i en guldsmedsbutik.... ;D

Nänä, aluminium. Mycket snyggare! Matchar radiatorerna perfekt.

Jag har bott i barack med såna jalusier under utlandstjänstgöring ett par ggr.

Det är kanon för det blir riktigt mörkt inne.

Jag sätter då ehllre upp en bra rullgardin för några hundringar per fönster.

Tycker inte att utvändiga jalusier är snygga.

Och ev motordrift. Hur styrs dom? av ljus/mörker?
Eller ska du manuellt styra dom?
Å är du bortrest och fäller ner dom - tja DÅ vet tjuven att du är bortrest. Så gissa vem som då "knackar på"...

Det finns fönsterjalusier som sitter inbyggda innanför fönstren, men de måste då byggas in i fönsterfodren, dvs i praktiken vid nybygge eller stor ombyggnad.

Motordrivna jalusier kan du styra med vad du vill, ljusrelä, timer, vanlig strömbrytare etc. Utan motordrivning så använder du en lång vev för att veva dem upp och ner. Bra för armmusklerna.

Fördelen är just att det blir helt mörkt, något som jag troligtvis kommer att dra nytta av i mitt framtida hembiorum. Men snygga är de inte...

Men det är ett stort problem att inte kunna ha persienner mellan glasrutorna, många av fönstren i vårt hus är inte ens öppningsbara. Persienner är bra därför att man kan ha dem lite på glänt och det uppskattas även av krukväxter. Konstigt att ingen (fönstertillverkande) firma har kommit på en lösning på det här, det borde ju finnas pengar att tjäna på alla som bygger nytt.

Vi ska ha trä persienner eller "vassrullgardin"
Blir nog trä persienner.
:)
MVH Malin

Men blir det mörkt med rullgardiner?
Har aldrig haft rullgardiner så jag har lite fördomar. Har fått för mig att de är som i If-reklamen ;D

har ni några tips på leverantörer?

Håller med om att ikeas mörkläggn-rullgardiner är bra (och billiga). Vi köpte en vit/ljus och trodde väl att det skulle funka sådär bra men det blir verkligen helt kolsvart i rummet även mitt på dagen när solen lyser ute. Materialet påminner lite om en filmduk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.