Finns det någon given standard på hur ett perilexuttag ska vara kopplat? Jag trodde nollan skulle sitta längst upp till vänster sett framifrån. Anledningen till att jag frågar är att vårt perilexuttag i köket installerades av behörig firma för ca 10 år sedan (innan vår tid i huset). Samtidigt installerades en induktionshäll,.som nu på senare tid tyvärr spruckit på ett ställe. Har fått tag på en tillfällig tills vi hittar en ny vi vill ha. Men innan inkoppling tog jag givetvis en titt på befintlig häll och dess koppling och mätte även perilexuttaget.

Nollan sitter på stiftet ner till höger sett framifrån (vänster sett bakifrån) som jag visar en bild på nedan.
Två faser upptill och jord (givetvis) i mitten.
Även kollat så blå är kopplad som nolla i hällen där kabeln kopplas in i hällen.
Befintlig häll är en häll med 2 faser och 1 nolla samt jord.
Den nya tillfälliga hällen är också 2 faser samt 1 nolla och jord, så efter mätning och kontrollmätning så kopplade jag den likadant som min befintliga häll (den tidigare kopplingen på den tillfälliga hällen var enligt mig mer korrekt om jag utgår från vad jag sett hur det ska kopplas) och den funkar ju utan anmärkning den också efter switch sv stiften i kontakten. Men är mitt perilexuttag felkopplat med nolla på fel stift? Borde inte en elfirma koppla uttaget så nollan är på rätt ställe?
Bara nyfiken här, så mest en undran om det finns en verklig standard satt för hur det ska kopplas i modern tid?

• Perilexuttag med felaktigt kopplad nolla upptill till höger och jord i mitten, hållen av en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ja det där ser felkopplat ut i stickkontakten – och du har verifierat att vägguttaget är likadant kopplat... borde rättas till

jag känner inte till att nollans plats i Perilexen någonsin har varit ifrågasatt, däremot verkar det funnits olika tillämpningar av fasföljden i Tyskland (https://de.wikipedia.org/wiki/Perilex)

harka harka skrev:
ja det där ser felkopplat ut i stickkontakten – och du har verifierat att vägguttaget är likadant kopplat... borde rättas till

jag känner inte till att nollans plats i Perilexen någonsin har varit ifrågasatt, däremot verkar det funnits olika tillämpningar av fasföljden i Tyskland ([länk])
Värt att notera är att uttaget ser ut att vara vridet 90 grader åt höger. I uttaget sitter ju då nollan längst upp till vänster, men det blir ju knappast rätt? Flärpen ska väl sitta uppåt och inte til höger så att säga?

• Elektriskt vägguttag vridet 90 grader med flärpen till höger och nollan uppe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är fel. På din vridna bild ska nollan sitta uppe till höger. Detta bör du åtgärda. Nästa person är kanske inte lika noggrann som du och pluggar reservationslöst in sin perilexstickpropp.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ja, det där uttaget är felkopplat, Perilex ska kopplas enl standard, det är liksom meningen med den typen av kontaktdon. Jag hade definitivt kopplat om det.
Åt vilket håll uttaget sitter spelar ingen roll, klacken ska se till att proppen hamnar rätt. Det som kan spela roll är åt vilket håll sladden pekar, så att den inte tar i spisen.

Ska man spekulera i varför det blivit felkopplat så kan någon blandat ihop det med standarden för ett vanligt rött CEE-don?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.