Hej, det finns ju ordentligt med frågor runt spisar o perilex o jag tycker att jag läst de flesta.
Men, jag är fortfarande inte 100 på hur spänningen skall vara i ett fungerande uttag 🤓
Bara för att förstå om det är spisen som är kass (2 plattor + ugn enbart ljumna) eller uttaget.
Alla mätningar ger 400V utom då nedre högra kontakthålet är inblandat, då visas 230V. Är detta ok?
Uttaget är monterat av elektriker och jag är inte kompetent nog att öppna spisen.
Trefas i proppskåpet o proppar nya samt testade.
Bara så jag vet om jag skall ringa elektrikern eller en spisfirma - tacksam för input 🙂
Men, jag är fortfarande inte 100 på hur spänningen skall vara i ett fungerande uttag 🤓
Bara för att förstå om det är spisen som är kass (2 plattor + ugn enbart ljumna) eller uttaget.
Alla mätningar ger 400V utom då nedre högra kontakthålet är inblandat, då visas 230V. Är detta ok?
Uttaget är monterat av elektriker och jag är inte kompetent nog att öppna spisen.
Bara så jag vet om jag skall ringa elektrikern eller en spisfirma - tacksam för input 🙂
Nollan upp till vänster!
https://www.byggahus.se/forum/threads/perilex-kopplingsschema.364538/
N-L1, N-L2, N-L3 ska alla visa 230 V, mellan L1-L2-L3 400 V.
Din ser ut at vara felkopplad nånstans.
https://www.byggahus.se/forum/threads/perilex-kopplingsschema.364538/
N-L1, N-L2, N-L3 ska alla visa 230 V, mellan L1-L2-L3 400 V.
Din ser ut at vara felkopplad nånstans.
Jag tror att nollan är ansluten till fel stift i det uttaget. Normalt ritas och monteras uttaget med avfasningen uppåt. I det läget skall nollan vara uppe till vänster. Om jag förstår vad som är upp på din bild så sitter det vridet 90º åt höger och nollan sitter på fel stift. Om det är en 400V spis kommer den då att få en låg effekt på vissa delar.
Yes, det är uttaget längst ned till höger i min kontakt som visar 230 när det är inblandat.
Verkar det felkopplat då?
Spisen har krånglat sedan elkillen bytte till detta nya uttag.
Bifogar foto på spisens kontakt.
Verkar det felkopplat då?
Spisen har krånglat sedan elkillen bytte till detta nya uttag.
Bifogar foto på spisens kontakt.
Den stickproppen hör till en spis med 400V elementspänning. Det kan man se på att stiftet för nollan saknas. Så hålet i uttaget där det "saknade stiftet" på stickproppen träffar är där nollan skall vara. Så ja. Det är felkopplat.
Be elkillen komma tillbaka och koppla det där riktigt. Tur att du har en 400V-spis, hade det varit en 230 hade något brunnit sönder.
Bara för nyfikenhet, öppna kopplingsdosan ovanför perilexuttaget och ta ett foto.
Vad får du för spänning när du mäter mellan jord (rektangulära hålet i mitten) och faserna/nollan?
Som sagt ring elektrikern och reklamera arbetet. Du ska inte behöva betala något extra.
Knappt ens om det behöver dras i ny tråd/byta kabel.
Vad får du för spänning när du mäter mellan jord (rektangulära hålet i mitten) och faserna/nollan?
Som sagt ring elektrikern och reklamera arbetet. Du ska inte behöva betala något extra.
Knappt ens om det behöver dras i ny tråd/byta kabel.
Då fick du svar på två(/tre) frågor, även att en/två inte ställdes.
1: jorden är ansluten rätt.
2: jordfelsbrytaren fungerar
3: din spänningsprovare har så lågt inre motstånd så att det går mer än 30 mA genom den. Jag vet egentligen det i bakhuvudet men tyvärr inget jag tänkte på när jag skrev.
1: jorden är ansluten rätt.
2: jordfelsbrytaren fungerar
3: din spänningsprovare har så lågt inre motstånd så att det går mer än 30 mA genom den. Jag vet egentligen det i bakhuvudet men tyvärr inget jag tänkte på när jag skrev.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"

Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
O nej-igen!B Boolean skrev:Hej, det finns ju ordentligt med frågor runt spisar o perilex o jag tycker att jag läst de flesta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden