Hej!

Vi ska bygga ett litet tak i ett invändigt hörn intill husets burspråk. Syftet med konstruktionen är tudelat:
1 - solskydd för matplatsen som är innanför (fönstren i fråga vetter västerut)
2 - regnskydd, så man kan ha dynor i soffan under taket utan att det kommer (allt för mycket) regn på dem

Två begränsningar eller faktorer att ta hänsyn till:
A - det får inte skugga för mycket, alternativt gå lätt att ta bort, för det är endast under sommarmånaderna solen där stör
B - Det får inte vara alltför brant lutning för det blir för lågt i ytterkant då, men måste samtidigt klara snölasten.

Jag tänkte först bygga en konstruktion och sätta kanalplast. Fördelarna med det är att det går att såga plasten snett och därmed få till en bit som passar i det streckade utrymemt (se bild). Nackdelarna är att det alltid är där och även skuggar på vintern och dessutom tycker jag inte kanalplast är särskilt roligt rent estetiskt.

Började därefter fundera på att snickra en pergola istället. Fördelarna är även där att det blir lätt att bygga i det streckade hörnet och en fördel till är att det inte behöver vara något fall alls, eftersom det inte blir snölast. Nackdelen är att det skuggar endast måttligt och inte alls skyddar mot regn.
Då blev jag sugen på sådana där "gardiner" eller vad man ska kalla det, i något slags canvastyg som man monterar i varje "fack" i pergolan på undersidan, så har man regn och solskydd endast när man vill. Men.... då är det kört med det streckade hörnet.... Plus att det enda färdiga alternativet jag hittade online kostade 25 000 vilket är på tok för dyrt.

Vad tänker ni? Får ni några idéer? Hur skulle ni göra?
Man kan så klart strunta i att bygga taket över det streckade hörnet men jag är rädd att det skulle se snurrigt ut, dessutom kommer det behövas en stolpe där i ytterkant då, som jag i annat fall skulle låta stå längs med husväggen och därmed inte synas på samma sätt....

Alla tips och tankar tages tacksamt emot!

• Ritning av bottenvåning i ett hus med markerat rött område för tänkt takkonstruktion i ett hörn vid burspråket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker en pergola väger över framför kanalplast. Det är inte speciellt snyggt estetiskt som du säger.
Man kan ju få en pergola att skugga rätt bra om man har rätt avstånd och höjd på reglarna. Det kan man ju lätt testa sig fram när man har byggt stommen.

Gardiner kan du ju komplettera med sen om behovet och likvida medel finns,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.