Hej!
Vi är snart färdiga med våran pergola. Vi har byggt 4,5m ifrån tomtgränsen till grannen bakom oss & 1,5m från tomtgränsen till grannen bredvid oss. Grannen bredvid oss har vi frågat om lov & han har absolut inga som helst problem med att vi uppför något sånt bygge (vi kan även få ett ok från han skriftligt om det skulle behövas).
Måtten på pergolan är ca 6x7m & 2,5m högt.
Tanken är att kunna bevara bilarna från snön på vintern & kanske t.o.m sitta där under på sommaren.
"Taket" ska bli en damduk/gummiduk som läggs uppe på konstruktionen & tyngs ner med sandsäckar eller liknande. Alltså hur som helst inget fast(skruvad) tak.
Vi har byggt utan bygglov eller bygganmälan, då vad jag kunnat läsa mig till ska det INTE behövas...
Kommunens byggnadsinspektör har jag pratat & skrivit med många gånger för lite olika äranden. Och han har många gånger sagt att saker & ting varit ok men sen har tyvärr dem som bestämmer i kommunen inte tyckt så!!! Alltså ingen mening med att fråga vad som gäller där så svaret tyvärr inte är vattentät från kommunenssida. Då få man nog ansöka likförbannad
Men vad tro ni om detta bygge rent bygglov/bygganmäls mässigt? Bara vi skaffa grannens utlåtande skrifligt borde det la vara grönt?
Vi är snart färdiga med våran pergola. Vi har byggt 4,5m ifrån tomtgränsen till grannen bakom oss & 1,5m från tomtgränsen till grannen bredvid oss. Grannen bredvid oss har vi frågat om lov & han har absolut inga som helst problem med att vi uppför något sånt bygge (vi kan även få ett ok från han skriftligt om det skulle behövas).
Måtten på pergolan är ca 6x7m & 2,5m högt.
Tanken är att kunna bevara bilarna från snön på vintern & kanske t.o.m sitta där under på sommaren.
"Taket" ska bli en damduk/gummiduk som läggs uppe på konstruktionen & tyngs ner med sandsäckar eller liknande. Alltså hur som helst inget fast(skruvad) tak.
Vi har byggt utan bygglov eller bygganmälan, då vad jag kunnat läsa mig till ska det INTE behövas...
Kommunens byggnadsinspektör har jag pratat & skrivit med många gånger för lite olika äranden. Och han har många gånger sagt att saker & ting varit ok men sen har tyvärr dem som bestämmer i kommunen inte tyckt så!!! Alltså ingen mening med att fråga vad som gäller där så svaret tyvärr inte är vattentät från kommunenssida. Då få man nog ansöka likförbannad
Men vad tro ni om detta bygge rent bygglov/bygganmäls mässigt? Bara vi skaffa grannens utlåtande skrifligt borde det la vara grönt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 714 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 714 inlägg
Om det ska räknas som en pergola får inte taket vara jämnt på plats utan måste under en stor del av året vara borttaget. Det spelar ingen roll om taket är fastskruvat eller inte. Om byggets huvudsakliga syfte är att skydda bilar från nederbörd är det väl en carport.
I alla fall så jag har förstått reglerna. Jag föreslår att du själv läser på vad som gäller i PBL kunskapsbanken: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/
I alla fall så jag har förstått reglerna. Jag föreslår att du själv läser på vad som gäller i PBL kunskapsbanken: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/
Om vi bortser från reglerna, så undrar jag över konstruktionen. Förstår jag rätt i att du tänkt lägga en tät duk som tak där snön ska hamna i stället för på bilarna? Utan några diagonaler eller annat som styvar upp konstruktionen hade jag tyckt det varit lite väl läskigt.
Vi är inte färdiga ännu, diagonaler ska ditHep skrev:
Bara en fundering kring det du skriver, vem & hur ska det kontrolleras & kollas hur ofta taket ej är på plats?BirgitS skrev:Om det ska räknas som en pergola får inte taket vara jämnt på plats utan måste under en stor del av året vara borttaget. Det spelar ingen roll om taket är fastskruvat eller inte. Om byggets huvudsakliga syfte är att skydda bilar från nederbörd är det väl en carport.
I alla fall så jag har förstått reglerna. Jag föreslår att du själv läser på vad som gäller i PBL kunskapsbanken: [länk]
Moderator
· Stockholm
· 52 292 inlägg
Jag tror inte att man skall stirra sig blind på formella detaljer, som hur ofta taket är på plats eller inte.
OM byggnaden används som carport, så är det en carport, inte en pergola, eftersom en pergola är värdelös på att skydda bilarna. Även om du skulle ta bort taket dagligen.
OM byggnaden används som carport, så är det en carport, inte en pergola, eftersom en pergola är värdelös på att skydda bilarna. Även om du skulle ta bort taket dagligen.
Liknande trådar
-
Slipad altan - räcker såpa som behandling?
Altan & Uteplats -
14 variationer på pergola - från smäckert solskydd till trädgårdsportal
Artikelkommentarer -
Utfällbar takduk till pergola - Var köpa?
Altan & Uteplats -
Räcker granne-medgivande vid ny väg till fastighet i samfällighet?
Juridik -
Pergola - Dimension och Plintjärn
Altan & Uteplats