Hej alla proffs,
Jag har tänkt att göra ett eget litet projekt till baksidan på vårt radhus.
Jag är nybörjare på sånt här men tänker att nångång måste man ju lära sig.
Hoppas det kan gå bra med tålamod och bra planering.
Tanken är att bygga en pergola och spaljéstaket på båda sidor.
Jag är inte så kunnig inom detta så ber om ursäkt om jag är helt ute och cyklar.
Bifogar bild på baksidan och har även gjort en enkel 3D skiss i sketchup ungefär hur det ska se ut. ( Det saknas mittstolpar till staketen på bilden)
De vita väggarna är träfasad och de grå är putsfasad.
Tralldäcket som ligger där ska behållas. det är lagt direkt på stenplattor. utan riktiga reglar. använt trallvirke som regelverk.
Har tänkt att gräva/borra ner 3 st plintar längst ut mot gräset och förhoppningsvis undvika att gräva/borra mer än så.
Frågor som jag funderar på.
Pergola
Gällande pergolan vill jag undvika att fästa bärlina i putsfasaden pga risk att förstöra fasaden.
Så tanken är att utformningen mer blir som en fristående pergola fast den står väldigt nära huset eller hitta ett sätt att fästa bärlinan i träfasaden på sidorna.
Olika alternativ:
Antingen kan jag fästa stående stolpar i träfasaden och ha en överliggande stolpe som bärlina. därmed kommer bärlinan ligga 120 cm från väggen. Kommer det se konstigt ut?
Man skulle kanske också kunna fästa balkskor på varje sida i träfasaden och därmed slippa ha stående stolpar?
Ett annat alternativ är att sätta plintar längst in mot putsväggen?
Staket:
Här vill jag undvika att riva upp trall och stenplattor så långt det är möjligt.
Om man fäster en stolpe i träfasaden och sedan har en plint längst ut mot gräset så kanske man inte behöver ha en plint för mittstolpen i staketen?
Kanske räcker med att fästa en stolpsko direkt i trallen som mittstolpar.
Hoppas någon vill hjälpa till med erfarenhet och goda råd