1 920 läst · 22 svar
2k läst
22 svar
Pergola med gran stock stolpar
Sida 1 av 2
Hej
Vill bygga över uteköket. Fyra stolpar och tak.
Har gran stockar, vill inte gräva ner i marken, vill gjuta plintgrund och ha gran stolpar på plintarna.
Undrar hur ska man fästa runda gran stockar på plinten/betong grunden?
Har lite idéer men vill ha flera tips 😊
Tack i för hand 😊
Vill bygga över uteköket. Fyra stolpar och tak.
Har gran stockar, vill inte gräva ner i marken, vill gjuta plintgrund och ha gran stolpar på plintarna.
Undrar hur ska man fästa runda gran stockar på plinten/betong grunden?
Har lite idéer men vill ha flera tips 😊
Tack i för hand 😊
Redigerat:
En pergola har per definition inte ett tak.
Produkter som diskuteras: "plintjärn"

Plintjärn PA varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
49 kr inkl moms
Läs mer
Tack för din tips, jag var oxå inne på det. Hittar dock endast plintjärn i ca 40-50mm bredd. Stockar jag har är ca 200-300mm i diameter.K kniv skrev:
jag tänkte gjuta in plintjärn, göra snitt i mitten på stocken och skjuta in stocken på denna plint och fästa med 2st gängstång genom stocken och järnet. Men vill har minst 100-150mm bred plintjärn ☺️
Men kul att bolla med idéer 👍 tack
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"

Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Jag tror inte jag ska välja de, känns för klent att fästa gran stockar på de
Varför skulle inte plintjärn på 50mm bredd duga?! Om du är orolig kan du ju sätta fyra per stock istället för två.Dojan och Maja skrev:
Tack för din tips, jag var oxå inne på det. Hittar dock endast plintjärn i ca 40-50mm bredd. Stockar jag har är ca 200-300mm i diameter.
jag tänkte gjuta in plintjärn, göra snitt i mitten på stocken och skjuta in stocken på denna plint och fästa med 2st gängstång genom stocken och järnet. Men vill har minst 100-150mm bred plintjärn ☺️
Det kändes bara klent.K kniv skrev:
När jag ska gjuta in de, gjuter jag in på dimension på stocken? Så plintjärn hämtar på ytterkanten på stocken?
Jag kanske kan gjuta tre stycken så det blir en triangel format runt stocken 🧐