För nåt år sedan lade jag upp några frågor och ritningar i konstruktionsforumet kring en tänkt pergola i ek. Förra veckan kom så virket, och nu tänkte jag dela med mig av slutresultatet.

Det är ett nybyggt hus med en liten trädgård. Vi siktar på medelhavskänsla, och har under tidigare projekt byggt upp en förkärlek för vinrankor - så nu var planen att bygga en pergola där två stockar frilandsvindruvor kan växa.

Huset har en ytterpanel av sågad och obehandlad ek, så därför var det naturligt att fortsätta på det spåret. Vi ville hålla konstrutionen så nätt som möjligt, vilket också var en anledning att hålla oss till ekvirke. Min initiala funderingar och ritningar kan man se här: https://www.byggahus.se/forum/threads/dimensionering-pergola.347208/ . Vi bestämde oss för att satsa på anternativet med en enda mittbjälke, och att staga upp med stålvajer som även vinstockarna i famtiden kommer att hänga på / leda längsmed.

Så här blev resultatet:

Nybyggd pergola i ekvirke med stålvajrar i en solig trädgård framför ett modern hus med obehandlad ekpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De är förankrade i 4 st 700 plintar och 2st 500 plintar med stolpjärn (de stora är ett djävulskap att bära, och ännu värra att gräva ner i stenig lerjord).

Nybyggd pergola av obehandlad ek, förankrad med stolpjärn, med stålvajrar för vinrankor i en trädgård.
Skapa konto

Sammanfogningen är gjord med halvning, trälim och en Essve ET-T 6,5*65mm konstruktionsskruv för varj fog. Virket är färskt, så det är lätt att arbeta med, men ganska grovt sågat och stora variationer i dimensioner. I början svor jag över den idiotiska idén att göra den typen av "finsnickeri" med sånt virke, men i slutändan blev det ganska bra. Det är ju trots allt en pergola. Men vi får de hur det åldras - virket kommer att krympa ganska kraftigt.

En nybyggd pergola av ek med stålvajrar i en trädgård framför ett modernt hus.
Skapa konto

Vajern är 2/3mm inplastad stålvajer, infäst med båtbeslag och vantskruv. Det är två vajrar, de går genom borrade hål i virket på de två andra bågarna.

Ekpelare för pergola med Sinclairsholm logotyp, stålvajer, förankrad i betongplint i trädgård.
Skapa konto

Virket kommer från Sinclairsholm sågverk, som även leverarade virke till husprojektet när det byggdes! Ek i den dimensionen gick inte att betälla via Beijer/Woody, det verkar bara finnas i 95*95.

Två vinstockar planterades förra hösten, och kommer förhoppningsvis skjuta upp snart nu när pergolan är på plats! Det är Solaris, en druva som är populär på svenska vingårdar och borde passa bra både i klimat och jordmån (lera med flintsten).

I andra änden av trädgården, lite mer skyddat, sitter även en frösådd planta rielsling, som kommer med oss från förra huset där den självsådde i jorden på ett citronträd. Vi får se om den överlever.

• Gilla
Jänkarn på slätten och 3 till
  • Laddar…
Mycket elegant design med en enda överliggare! Solaris är en fantastisk druva.

• Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.