Jag kom över ett oanvänt fasadmätarskåp som jag tänkte ha till ett fritidshus.
Skåpet är oanvänt och jag tror inte att någon lekman har vart och skruvat i det, men den (i så fall) fabriksmonterade PEN-ledaren är på 6mm2, visst är det krav på 10 mm2?
Vidare undrar jag om nån kan tipsa om art-nr på de två täcklocken som skall monteras i botten (längst upp i bild) på skåpet?
Skåpet är oanvänt och jag tror inte att någon lekman har vart och skruvat i det, men den (i så fall) fabriksmonterade PEN-ledaren är på 6mm2, visst är det krav på 10 mm2?
Vidare undrar jag om nån kan tipsa om art-nr på de två täcklocken som skall monteras i botten (längst upp i bild) på skåpet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Härifrån
· 775 inlägg
Ja, det stämmer, idag skall PEN vara av minst 10mm2 samt blå tilläggsmärkning.
Vet dock inte när dagens krav kom, tidigare har PEN kunnat vara klenare.
Vet dock inte när dagens krav kom, tidigare har PEN kunnat vara klenare.
Men för det första finns det inte plats att koppla en normalstor inkommande elkabel där, då behövs någon fläns.
Och den där kopplingen för att förse mätaren med nolla bakifrån är väl inte den snyggaste men funkar ju såklart.
Du behöver då tilläggsmärka den gröngule med blått, den verkar vara ungefär dubbelt så grov som fasledarna så inga problem.
Vill du ha enligt dagens standard så drar du från brytare till utgående plintar. Och andra sidan till mätare.
Så kan du dra femledare ut., lägg en área per våning. Uppmärksamma i dessa trånga plintar så inte fas isoleringen kommer i kontakt med skruvarna, då gnager det genom med riden.
Vilka areor har du?
Och den där kopplingen för att förse mätaren med nolla bakifrån är väl inte den snyggaste men funkar ju såklart.
Du behöver då tilläggsmärka den gröngule med blått, den verkar vara ungefär dubbelt så grov som fasledarna så inga problem.
Vill du ha enligt dagens standard så drar du från brytare till utgående plintar. Och andra sidan till mätare.
Så kan du dra femledare ut., lägg en área per våning. Uppmärksamma i dessa trånga plintar så inte fas isoleringen kommer i kontakt med skruvarna, då gnager det genom med riden.
Vilka areor har du?
Alltså, den grön-gula är 6mm2 precis som fas och nolla, det står att läsa på kabeln. Men jag byter den mot 10mm2 och fixar blå markeringar, inget problem.
Men mitt skåp har alltså en äldre kopplingsföljd jämfört med moderna skåp? Vad är dagens standard?
Inkommande plint -> huvudsäkringar -> elmätare -> huvudbrytare > utgående plint. Stämmer det?
Men mitt skåp har alltså en äldre kopplingsföljd jämfört med moderna skåp? Vad är dagens standard?
Inkommande plint -> huvudsäkringar -> elmätare -> huvudbrytare > utgående plint. Stämmer det?
Den ordningen är den som numera är standard. Men om du ska använda skåpet bör du oavsett om du ändrar ordningen och area osv ta reda på om nätägaren godkänner skåpstypen. Det kan de mycket väl göra och om du är proaktiv och frågar ökar nog chanserna en del.
Och som El-Löken skrev bör du flytta nollan mot mätaren till servisplinten också. Och se till att kundbrytaren om den flyttas hamnar på utgående sida av täckplåtarna som förhoppningsvis är skilda för halvorna och plomberbara individuellt. Ta det försiktigt så du inte väcker någon byråkratisk papperstiger för i nyanslutning är skåpet sen länge tillhörande de icke "godkända/lämpliga" i deras värld. Så om du ordnar till det ovanstående och bara utgår i frågan från dimensioner, storlek på det så får du se vad de säger.
Och som El-Löken skrev bör du flytta nollan mot mätaren till servisplinten också. Och se till att kundbrytaren om den flyttas hamnar på utgående sida av täckplåtarna som förhoppningsvis är skilda för halvorna och plomberbara individuellt. Ta det försiktigt så du inte väcker någon byråkratisk papperstiger för i nyanslutning är skåpet sen länge tillhörande de icke "godkända/lämpliga" i deras värld. Så om du ordnar till det ovanstående och bara utgår i frågan från dimensioner, storlek på det så får du se vad de säger.
Tack för tips!
Skåpet är rent fysiskt likadant som Garos GU 1-25 vilket jag antar är fullt godkänt? Men helt riktigt så borde ordningsföljden ändras och huvudbrytaren flyttas över till "kundsidan" som inte ska plomberas.
Om jag ändå ger mig in på att koppla om lite så kan jag ju även passa på att uppgradera fasledarna till tidsenliga färgkoder oxå. Därefter hoppas jag inte att någon borde kunna ha några negativa åsikter om skåpet.
Skåpet är rent fysiskt likadant som Garos GU 1-25 vilket jag antar är fullt godkänt? Men helt riktigt så borde ordningsföljden ändras och huvudbrytaren flyttas över till "kundsidan" som inte ska plomberas.
Om jag ändå ger mig in på att koppla om lite så kan jag ju även passa på att uppgradera fasledarna till tidsenliga färgkoder oxå. Därefter hoppas jag inte att någon borde kunna ha några negativa åsikter om skåpet.
Brytare sitter redan på kundsidan... Det är en gråzon då de flesta elnätsbolag har första anslutningspunkt som gräns för ägandet vilket i detta fall är anslutningsplinten innan diazedsäkringarna. Men kolla med elnätsägaren var de har sin gräns.
Bästa svaret
Strikt formellt uppfyller det inte alla krav som normalt brukar vara beskrivna i nätägarnas instruktioner/anvisningar du får då jämföra tex med Garo GUM i stället. Nu behöver det som sagt inte behöva vara något problem om du har med pragmatiska människor att göra men tyvärr är ju inte alla det. Och i dessa tider där utförarledet av dessa jobb är helt avskilda från verksamheten genom upphandlingar och då klämda mellan i värsta fall två byråkratier är det lätt hänt att även de bästa följer "regler" blint.G Gabbe1 skrev:Tack för tips!
Kan tänkas att han menar någon typ sk plastjordkabelfläns som ger lite utrymme redan på utsidan skåpet sök så hittar du nog någon bild.G Gabbe1 skrev:
Inte mycket till gråzon vid en nyanslutning där vissa krav stipuleras för mätarplatsen och de är inte formellt uppfyllda i detta fallet. Annat givetvis vid någon omläggning, mätarbyte etc då är det befintliga ok i princip hur dåligt eller felaktigt det är och med innehavaren som ansvarig för skicket förutom mätarens och servisledningens anslutningar.B bolm skrev:
Om man ska följa dagens standard så ska även brytaren fysiskt vara placerad på samma sida som utgående plint. Dvs under kundens täcklock....
Detta gäller om brytaren är kopplad efter mätaren... Som är dagens standard pga att mätaren ska alltid vara spänningsatt.
Skåpstorleken är av typen stolpmätarskåp och den typen tillåter inte alla nätägare om den placeras på annan plats än just stolpe. Med annan plats menar jag ex fasad....
Och idag är det svårt att få stolpe som placering vid nyanslutning....
Detta gäller om brytaren är kopplad efter mätaren... Som är dagens standard pga att mätaren ska alltid vara spänningsatt.
Skåpstorleken är av typen stolpmätarskåp och den typen tillåter inte alla nätägare om den placeras på annan plats än just stolpe. Med annan plats menar jag ex fasad....
Och idag är det svårt att få stolpe som placering vid nyanslutning....