Hej. Jag fick nyligen min elmätare bytt till modellen Aidon. Mätaren sitter i ett skåp i hallen.
Det är 4G 6mm2 inkommande matarkabel.
Han har lagt PEN direkt in på mätaren och har sedan dragit en blå 10mm2 till gruppcentralen.
Är detta korrekt, eller borde han inte först ha gått med PEN till jordskenan i gruppcentralen, och sedan en blå 6mm2 förslagsvis till elmätaren?
Jag kan ha fel.

Mvh

"Sydd" PEN-ledare genom mätaren är inte helt ovanligt på äldre anläggningar.

Är det nätbolagets elmätare?
Mätplatsen är inte nätbolagets.

6mm2 är inte ovanligt på äldre anläggningar, inget fel om den är uppförda före 10mm2 kravet...

Att nätbolaget byter RK i samband med mätarbytet är inte ovanligt om RK.n är för kort eller har dålig isolering...
Det är billigare för dem att fixa detta direkt istället för att låta kunden blanda in en elektriker och sedan fixa en ny tid....

Men nu vet vi inte om det är nätbolagets mätare...
PEN genom mätaren är inte den bästa lösningen men det förekommer som sagt i äldre anläggningar. Det är inte enligt dagens stanadard,,,

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
H HSP skrev:
"Sydd" PEN-ledare genom mätaren är inte helt ovanligt på äldre anläggningar.

Är det nätbolagets elmätare?
Mätplatsen är inte nätbolagets.

6mm2 är inte ovanligt på äldre anläggningar, inget fel om den är uppförda före 10mm2 kravet...

Att nätbolaget byter RK i samband med mätarbytet är inte ovanligt om RK.n är för kort eller har dålig isolering...
Det är billigare för dem att fixa detta direkt istället för att låta kunden blanda in en elektriker och sedan fixa en ny tid....

Men nu vet vi inte om det är nätbolagets mätare...
PEN genom mätaren är inte den bästa lösningen men det förekommer som sagt i äldre anläggningar. Det är inte enligt dagens stanadard,,,
Nätbolagets mätare, stämmer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.