Om man skall ha en PEM-slang så att man kan ha en nergrävd vattenslang i trädgården under sommaren. Vilken dimension skall man då gräva ner? Vilket djup?

Tja, i mitt villaområde har vi "sommarvatten" som pumpas från en sjö. På min tomt finns därför en nedgrävd PEM-slang (32 mm ser det ut som) som går fram till en kran. Ledningen ligger bara precis under ytan (10 cm ner), men den töms ju på vatten under vinterhalvåret. På många ställen i området ser man ledningar som går ovan mark till och med.

PEM-slang tål att frysa med vatten i om jag förstått det hela rätt.

Om du inte ska några längre sträckor så räcker kanske PEM 16, eller 20 mm om du vill ha lite bättre tryck.

De flesta lägger 25mm PEM ett spadtag under gräset, jag har 100m och det är ingen märkbar skillnad i tryck.

För inkommande vatten till en villa är 32mm standard, skall du bara ha det för att få till en vattenpost och avståndet inte är allt för långt räcker 20mm

Absolut, anledningen till att många väljer 25mm är att kopplingarna är så vanliga att de är billigare eller samma pris. Slangen skiljer heller inte så mycket i pris, normalt bara några kronor metern, dock så blir ju kopplingarna lite större ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.