Hej!

Har hittat en gammal PEM-slang som återkommande är märkt enligt bilden (två korta blåa stripes tillsammans med slangens dimensioner och trycktålighet).

Är denna slang lämpad för dricksvatten? Varför har den två blå korta stripes och inte en konstant stripe som är normalt?

Tacksam för svar!
 
  • Gammal grå PEM-slang med blå markeringar och text för dimensioner och trycktålighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut till att vara en äldre slang. Därav skiljer sig märkningen mot en ny slang. Det viktiga är dimensionerna och tryckklassen (PN10)
 
N NoOne2k skrev:
Ser ut till att vara en äldre slang. Därav skiljer sig märkningen mot en ny slang. Det viktiga är dimensionerna och tryckklassen (PN10)
Men hur vet jag om den är säker för dricksvatten?
 
  • Gilla
Ikaroess
  • Laddar…
Alla PEM-slangar är väl godkända för dricksvatten? Märkningen är bara för att man ska se vad den uppgrävda slangen förmodligen används till.
 
  • Gilla
Landbogården och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Polyeten är godkänt material för vattenledningar. Det man bör oroa sig över är om det är lägre tryckklass ex. PN6.3 då vatteninstallationer ska vara godkända för 10 bar.

Är det en gammal slang som man inte vet vad den har använts till bör man spola ur den ordentligt innan man börjar dricka vattnet och även ta ett prov för att ta reda på om det finns några koliforma eller e.colie bakterier.
 
  • Gilla
Pata78 och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för mycket bra svar alla tre, nu vet vi vad som gäller! :cool:(y)
 
  • Gilla
Per Alwarzon
  • Laddar…
Staffans2000
Kan tillägga att tryckmärkningen är väldigt försiktigt sätt. När jag gick i rörmokarskolan pårovtryckte vi en sexkilos slang. Den brast först när vi kom upp till 35kg.

Staffans

P.s
Polyeten förkortas PE. Men vad står M för?
 
F
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Kan tillägga att tryckmärkningen är väldigt försiktigt sätt. När jag gick i rörmokarskolan pårovtryckte vi en sexkilos slang. Den brast först när vi kom upp till 35kg.

Staffans

P.s
Polyeten förkortas PE. Men vad står M för?
Är det inte så att det är 5ggr märktryck på den enligt standard? Jag får fö exsem i ögonen när nån envisas med att kalla tryck för kg eller ännu värre kilo som är helt enhetslöst. Så vill du reta skiten ur mig så fortsätt för all del med det. Men som yrkesman inom området så borde det finnas nån form av stolthet att ändå slänga sig med rätt enheter får man ju hoppas.

Är det inte så att PEM är upp till 10 bar. Sen finns det HDPE (High density) upp till 18bar som då heter PE(nånting) men kallas PEM??? Eller??
 
Redigerat:
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Kan tillägga att tryckmärkningen är väldigt försiktigt sätt. När jag gick i rörmokarskolan pårovtryckte vi en sexkilos slang. Den brast först när vi kom upp till 35kg.

Staffans

P.s
Polyeten förkortas PE. Men vad står M för?
Det finns PEL PEM (PE80) och PEH (PE100) . Det har att göra med densiteten, låg, medium och hög. Ett hårdare rör kräver mindre godsmaterial (tunnare rör) för att hålla samma tryckklass. Numera finns det även det som tillverkarna kallar RC-rör (resistance to crack) som är ännu hårdare än PE100. PEL används inte i Sverige längre, jag har dock sett det på semester i andra änden av världen.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Polyeten förkortas PE. Men vad står M för?
Medelhård/medeldensitet. PEL = Låg densitet, PEH = Hög densitet.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag får fö exsem i ögonen när nån envisas med att kalla tryck för kg eller ännu värre kilo som är helt enhetslöst.
Inte för att reta någon, men jag brukar, av hävd och gammal vana, använda ordet kilo, som en förkortning för kilo per kvadratcentimeter. Tex "Vad är det för tryck i däcket? 2,3 kilo". Visst, det är fel (och inte ens en SI-enhet) men av sammanhanget så tycker jag att det framgår rätt klart vad som avses.
 
N NoOne2k skrev:
även ta ett prov för att ta reda på om det finns några koliforma eller e.colie bakterier.
Gör någon verkligen det? Ser slangen "normalt duglig" ut hade jag nog bara installerat den och spolat ett tag.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Tackar för den informationen.

fsn. Du kan gott få lite eksem. Det gör dig nog bara gott.:D

Kilo eller egentligen kilo, med litet k, använder jag i dagligt tal. Med det menas kilogram per kvadratkilometer. 1kg är nästan detsamma som 1bar. Svårt?

Ditt anfäktande över kilo beror nog på att du är lite för liten för att ha varit med när kilo var gängse tryckenhet och det är därför du ojar dig.
På skolans manometer stod det dessutom kilo, inte bar.
Kan tilläggas att i mitt jobb använder vi mycket tryckluft. Vi stiliga äldre herrar säger kilo, medans småglinen säger bar.
Med åldern och därmed tryggheten i yrket sjunker behovet av att hävda sig med till.ex. rätt terminologi, vilket ger en mer avslappnad attityd gentemot sin omgivning.
Så ditt eksemproblem är troligtvis övergående :D

Staffans
 
  • Haha
  • Gilla
Lassiter och 4 till
  • Laddar…
F
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Tackar för den informationen.

fsn. Du kan gott få lite eksem. Det gör dig nog bara gott.:D

Kilo eller egentligen kilo, med litet k, använder jag i dagligt tal. Med det menas kilogram per kvadratkilometer. 1kg är nästan detsamma som 1bar. Svårt?

Ditt anfäktande över kilo beror nog på att du är lite för liten för att ha varit med när kilo var gängse tryckenhet och det är därför du ojar dig.
På skolans manometer stod det dessutom kilo, inte bar.
Kan tilläggas att i mitt jobb använder vi mycket tryckluft. Vi stiliga äldre herrar säger kilo, medans småglinen säger bar.
Med åldern och därmed tryggheten i yrket sjunker behovet av att hävda sig med till.ex. rätt terminologi, vilket ger en mer avslappnad attityd gentemot sin omgivning.
Så ditt eksemproblem är troligtvis övergående :D

Staffans
Tveksamt om det är övergående, jag är fullt vuxen och har varit i flera år. Jag är rätt säker på att det inte stod kilo på skolans manometer, det stod nog kg/mm2 eller nåt annat som faktiskt är tryck då.... finns det position för att enas i Pascal?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.