Jag har tänkt att dra fiberkabel mellan huset och garaget. Jag har tittat på olika lösningar gällande dragningen av kabeln. Min plan var att föra ut kabeln till en dosa och sedan till ett optorör in till garaget. Mitt primära probelm är att hitta optoslang (vilket är en svart slang med grön rand) som inte är 50m eller har en absurd fraktkostnad. Kan optoslangen substitueras mot en PEM slang som används för vatten (svart slang med blå rand)?
Tekniskt sett så är PEM salang PEM slang. märkningen är till för att man skall veta vad som finns innuti om man hittar en med spaden (använder man grävmaskin ser man det troligtvis på innehållet när man hittar den)
Det finns optokanalisation med andra färgmärkningar, så att säga att det måste vara svart med grön rand stämmer inte.
Om du bor i närheten av Örebro så kan jag fixa en bit rör av önskad dimension åt dig. Den där sträckan ser inte ut att vara särskilt lång och vi har alltid spillbitar som hamnar i sophanteringen.
Om du bor i närheten av Örebro så kan jag fixa en bit rör av önskad dimension åt dig. Den där sträckan ser inte ut att vara särskilt lång och vi har alltid spillbitar som hamnar i sophanteringen.
Jag bor i Sundsvall tyvärr.B Bonzo2000 skrev:Det finns optokanalisation med andra färgmärkningar, så att säga att det måste vara svart med grön rand stämmer inte.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Så är det inte alls. Optoslang finns i olika utföranden för att minska friktionen vid blåsning eller dragning.J Jonas_81 skrev:
Jag fick rekommenderat av fiberbolaget när jag skulle förbereda att dra från stolpen till husväggen att använda grönt kabelrör.
Det här använde jag:
https://www.hornbach.se/p/kabelror-pipelife-dv-50mm-42mm-peh-gron-6m/10509291/
Det här använde jag:
https://www.hornbach.se/p/kabelror-pipelife-dv-50mm-42mm-peh-gron-6m/10509291/
Och vanlig cat6 är inte ett alternativ? Iaf kör med PEM-slang. Det kommer funka bra. Se bara till att det finns plats för lite mer om det skulle behövas. Kanske vill du stärka elanslutningen till garaget.
Då ska man lägga ner två rör. Det är inte schnyggt att lägga signalkabel och kraftkabel i samma kanal.M merbanan skrev:
Så här blev det. Jag valde ett vattenrör som är avsedd för nedgrävning. Röret grävdes enda ner till berggrunden.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 364 inlägg
Garaget måste ju vara en helt epic mancave, när man tom. Orkar dra ut separat fiber!
Jag orkar knappt rensa vårat garage på bråte😅
Jag orkar knappt rensa vårat garage på bråte😅