Hej, jag ska byta blandare i vår sommarstuga då vår gamla frysta sönder i vinter. Det stog kvar vatten i ett pluggat varmvattenrör och vi har bara kallvatten i stugan.

Har några frågor om kopplingen, det är en blandade med endast en anslutning så det inte blir samma problem igen.

1) PEM kopplingen (3 på bilden) är det bara att trycka in slangen och dra åt eller behövs det något på gängorna?

2) Mellan PEM kopplingen och blandarhuset (2 på bilden) hur tätar den gängtejp/lin & locher?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
1, dra bara i botten. Kontrollera insticket.

2, lin & locher blir superbra. Repa gängan lätt på blandaren.

krilleman_215 skrev:
1, dra bara i botten. Kontrollera insticket.

2, lin & locher blir superbra. Repa gängan lätt på blandaren.
Tack för svar, har köpt lin och pasta och ska skriva ihop det i helgen. (y)

Staffans2000
Du skall alltså raspa gängan längs med röret, lämpligen med en bågfil. ifall jag är övertydlig kan du strunta i min komplettering.

• Gilla
SSSS
  • Laddar…
Krilleman
Staffan2000 skrev:
Du skall alltså raspa gängan längs med röret, lämpligen med en bågfil. ifall jag är övertydlig kan du strunta i min komplettering.
Själva repningen (om den inte är fabriksutförd) brukar jag själv göra med en rörtång som "kinper" lagomt hårt över gängan så det blir lite fina märken för linet. Fort går det också!

Staffans2000
Jajamensan. Eller med polygrip eller knivspets eller ...

Kan ju uppdatera med att det blev tätt på fösta försöket, riktigt jävligt att komma åt bakom diskon inne i skåpet bara. Repade gängan med en bågfil men linet snurrade med något när jag gängade på PEM kopplingen, men det kanske det gör? Eller blir det nått knas då?

Sålänge inte allt repas upp så.
Jag brukar avgöra mängen lin som är "aktivt" genom att ta bort överskottet och höfta mot hur mycket jag lindade på gängan. När det känns för lätt att spänna och för mycket lin som är löst så gör jag om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.