Hej, jag ska byta blandare i vår sommarstuga då vår gamla frysta sönder i vinter. Det stog kvar vatten i ett pluggat varmvattenrör och vi har bara kallvatten i stugan.
Har några frågor om kopplingen, det är en blandade med endast en anslutning så det inte blir samma problem igen.
1) PEM kopplingen (3 på bilden) är det bara att trycka in slangen och dra åt eller behövs det något på gängorna?
2) Mellan PEM kopplingen och blandarhuset (2 på bilden) hur tätar den gängtejp/lin & locher?
Har några frågor om kopplingen, det är en blandade med endast en anslutning så det inte blir samma problem igen.
1) PEM kopplingen (3 på bilden) är det bara att trycka in slangen och dra åt eller behövs det något på gängorna?
2) Mellan PEM kopplingen och blandarhuset (2 på bilden) hur tätar den gängtejp/lin & locher?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Produkter som diskuteras: "bågfil"
Bågfilar
Bågfilar är det ultimata verktyget för exakt och detaljerat arbete. Oavsett om du behöver en liten, fickstor bågfil för att jobba med små detaljer, eller en stor 12-tums bågfil för större projekt, kan du lita på att våra bågfilar
Läs mer
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 492 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 492 inlägg
Själva repningen (om den inte är fabriksutförd) brukar jag själv göra med en rörtång som "kinper" lagomt hårt över gängan så det blir lite fina märken för linet. Fort går det också!Staffan2000 skrev:
Kan ju uppdatera med att det blev tätt på fösta försöket, riktigt jävligt att komma åt bakom diskon inne i skåpet bara. Repade gängan med en bågfil men linet snurrade med något när jag gängade på PEM kopplingen, men det kanske det gör? Eller blir det nått knas då?
Sålänge inte allt repas upp så.
Jag brukar avgöra mängen lin som är "aktivt" genom att ta bort överskottet och höfta mot hur mycket jag lindade på gängan. När det känns för lätt att spänna och för mycket lin som är löst så gör jag om.
Jag brukar avgöra mängen lin som är "aktivt" genom att ta bort överskottet och höfta mot hur mycket jag lindade på gängan. När det känns för lätt att spänna och för mycket lin som är löst så gör jag om.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur ska jag enklast få till en övergång från 20mm pex till 15mm koppar
Värme allmänt -
Behövs det inte innerhylsa plaströrskoppling PEM32 till djupbrunnspump
Vatten & Avlopp -
Koppla 20mm pem till vattenutkast
Vatten & Avlopp -
Pem 20mm till pex 15mm
Badrum -
Att Koppla PEM SLANG Ø20MM till kopparrör 15 mm i tvättstuga