Pellets pannan har börjat strula då elementen blir varma men inte vattnet ut i kran och dusch. Jag har förstått att det kan vara cirkulationspumpen men får inte ihop det eftersom det borde drabba elementen med? Är jag ute och cyklar?
På bilden är det röd markerade röret till kran och dusch och det är kallt
Vitmarkerat är till element och är svin varmt. Så där funkar allt som det ska. Jag har provat att höja trycket i systemet utan att det hjälpt.
Pannan är på runt 60 grader.
I dusch och kran blir vattnet varmt i 20 sekunder sedan svalnar det kvm blir kallt. Några kunniga som kan tänka sig vad felet kan vara? Tacksam för svar!
Biomatic heter pannan
På bilden är det röd markerade röret till kran och dusch och det är kallt
Vitmarkerat är till element och är svin varmt. Så där funkar allt som det ska. Jag har provat att höja trycket i systemet utan att det hjälpt.
Pannan är på runt 60 grader.
I dusch och kran blir vattnet varmt i 20 sekunder sedan svalnar det kvm blir kallt. Några kunniga som kan tänka sig vad felet kan vara? Tacksam för svar!
Biomatic heter pannan
Dels kan det väl vara blandningsventilen, precis ovanför till höger om din röda inringning, som hakat upp sig och bara släpper fram kallvatten. Dessutom har den pannan en intern cirkulationspump som cirkulerar det varma pannvattnet genom en plattvärmeväxlare som värmer varmvattnet. Om den pumpen inte startar när du tappar varmvatten så får du den effekten du beskriver.
Läs på i bruksanvisningen. Den finns på nätet om du inte har den.
E Eld skrev:Dels kan det väl vara blandningsventilen, precis ovanför till höger om din röda inringning, som hakat upp sig och bara släpper fram kallvatten. Dessutom har den pannan en intern cirkulationspump som cirkulerar det varma pannvattnet genom en plattvärmeväxlare som värmer varmvattnet. Om den pumpen inte startar när du tappar varmvatten så får du den effekten du beskriver.
Läs på i bruksanvisningen. Den finns på nätet om du inte har den
Tack! Jag får kika på det. Jag har dock vridit på den ventilen åt båda håll. Finns det något annat sätt att justera eller kolla detta?E Eld skrev:Dels kan det väl vara blandningsventilen, precis ovanför till höger om din röda inringning, som hakat upp sig och bara släpper fram kallvatten. Dessutom har den pannan en intern cirkulationspump som cirkulerar det varma pannvattnet genom en plattvärmeväxlare som värmer varmvattnet. Om den pumpen inte startar när du tappar varmvatten så får du den effekten du beskriver.
Om ventilen vid den röda markeringen är blandningsventilen för varmvatten, så är den felmonterad.
Den ska monteras med en sk "värmespärr" för att inte paja pga övertemp.
https://www.esbe.eu/storage/75522C7...18/Värmespärrar i installationen 20120530.pdf
Den ska monteras med en sk "värmespärr" för att inte paja pga övertemp.
https://www.esbe.eu/storage/75522C7...18/Värmespärrar i installationen 20120530.pdf
Lyssna på eld och lat.
Den interna cirkulationspumpen är väl dold bredvid värmeväxlaren. Plattvärmeväxlaren är uppe till höger på pannan. Där kan det ha blivit något fel. Eller så startar inte den inre cirkulationspumpen på grund av något inställningsfel eller datafel.
Det som troligen sker är att du får varmvatten så länge det finns varmvatten i värmeväxlaren men sedan värms inget mer för att den inre pumpen inte matar.
Den interna cirkulationspumpen är väl dold bredvid värmeväxlaren. Plattvärmeväxlaren är uppe till höger på pannan. Där kan det ha blivit något fel. Eller så startar inte den inre cirkulationspumpen på grund av något inställningsfel eller datafel.
Det som troligen sker är att du får varmvatten så länge det finns varmvatten i värmeväxlaren men sedan värms inget mer för att den inre pumpen inte matar.
På foto 1 lite ner till vänster om din röda markering, en fyrkantig vit grej på röret. Det är en flödesvakt som ska starta laddpumpen för VV, är den inte frisk så blir det ingen VV. Du ska känna på röretdelen som är mellan blandningsventilen och den vita. Pass på det kan vara hett där först, risk för brännskada. Blir den rördelen kall/sval så startar inte laddpumpen.
Var uppe i en annan tråd på BH om en sådan flödesvakt, var precis inte bliilig enlig TS.
I stort sätt, kan vilken form av flödesvakt som helst användas, bara den tål hetvatten, den behöver inte sitta på varma röret, den kan sitta på det kalla som går in till växlaren som sitter innanför frontplåten.
Var uppe i en annan tråd på BH om en sådan flödesvakt, var precis inte bliilig enlig TS.
I stort sätt, kan vilken form av flödesvakt som helst användas, bara den tål hetvatten, den behöver inte sitta på varma röret, den kan sitta på det kalla som går in till växlaren som sitter innanför frontplåten.
Hej! Du menar mellan cirkulationspump (grundfors) och flödesvakten? Den är varm men inte bränn varm. Dock inte varmt över flödesvaktJ jonaserik skrev:På foto 1 lite ner till vänster om din röda markering, en fyrkantig vit grej på röret. Det är en flödesvakt som ska starta laddpumpen för VV, är den inte frisk så blir det ingen VV. Du ska känna på röretdelen som är mellan blandningsventilen och den vita. Pass på det kan vara hett där först, risk för brännskada. Blir den rördelen kall/sval så startar inte laddpumpen.
Jag kollade på cirkulationspumpen Kaj tog loss den stora skruven och det gick fint att snurra inuti. Är det något mer sätt att fixa den på?H heimlaga skrev:Lyssna på eld och lat.
Som eld säger. Den jag talar om finns upptill litet till höger om mitten innanför frontplåten på pannan. Nu är det en tid sedan jag skrotade en panna av den här modellen och tog loss inre pumpen för att ha i reserv men som jag minns var den hyfsat lättillgänglig när frontplåten var borta.M Miiigge skrev:
Med frontplåt menar jag den som det står Biomatic på.
Klicka här för att svara
Tjänster
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Ved, Pellets, Flis -
Rökrör pelletskamin 80-100mm övergång
Ved, Pellets, Flis -
Insatskamin installation Mariebergs
Ved, Pellets, Flis -
Byte säkerhetsventil vattenledning till pannan, (Molle panna).
Ved, Pellets, Flis -
Ny tätningslist till braskaminluckan
Ved, Pellets, Flis