276 läst · 10 svar
276 läst
10 svar
Pellets panna drar EXTREM EL?
Här är en sammanfattning av dina problem med pelletspannan och dess elförbrukning som du kan använda när du ställer en fråga på ett forum:
Fråga om hög elförbrukning på pelletspanna – hjälp behövs!
Hej,
Jag har ett stort hus och använder en pelletspanna för uppvärmning. Under vinterhalvåret har vi en elförbrukning på 190 kWh per dag, vilket jag tycker verkar väldigt högt. Här är några detaljer om vårt system:
• Huset är stort ca 360 total yta men mycket biytor (stora delar står med grundvärme) och under kalla perioder krävs mycket energi för att hålla temperaturen uppe.
• Vi använder en pelletspanna för uppvärmning, och jag misstänker att en stor del av elförbrukningen går till att driva pannan.
• Jag förstår att pelletspannor drar elektricitet för att driva fläktar, matarskruvar, pumpar och andra funktioner, men är detta verkligen normalt för en sådan förbrukning?
• Vi har också uppvärmning av varmvatten via pannan och undrar om det kan vara en del av förbrukningen.
• Pannan är från 2005–2010, så jag undrar om det kan vara något fel på effektiviteten eller om det är vanligt att äldre pannor drar så mycket el.
Jag vill gärna höra om andra har erfarenheter av liknande problem med sina pelletspannor och om det finns några lösningar för att minska elförbrukningen. Kan det vara så att pannan inte är så energieffektiv, eller finns det något jag kan göra för att förbättra situationen?
Tack på förhand!
Fråga om hög elförbrukning på pelletspanna – hjälp behövs!
Hej,
Jag har ett stort hus och använder en pelletspanna för uppvärmning. Under vinterhalvåret har vi en elförbrukning på 190 kWh per dag, vilket jag tycker verkar väldigt högt. Här är några detaljer om vårt system:
• Huset är stort ca 360 total yta men mycket biytor (stora delar står med grundvärme) och under kalla perioder krävs mycket energi för att hålla temperaturen uppe.
• Vi använder en pelletspanna för uppvärmning, och jag misstänker att en stor del av elförbrukningen går till att driva pannan.
• Jag förstår att pelletspannor drar elektricitet för att driva fläktar, matarskruvar, pumpar och andra funktioner, men är detta verkligen normalt för en sådan förbrukning?
• Vi har också uppvärmning av varmvatten via pannan och undrar om det kan vara en del av förbrukningen.
• Pannan är från 2005–2010, så jag undrar om det kan vara något fel på effektiviteten eller om det är vanligt att äldre pannor drar så mycket el.
Jag vill gärna höra om andra har erfarenheter av liknande problem med sina pelletspannor och om det finns några lösningar för att minska elförbrukningen. Kan det vara så att pannan inte är så energieffektiv, eller finns det något jag kan göra för att förbättra situationen?
Tack på förhand!
Jo den har två st om jag minns rätt men dom är inne i pannan som jag förstått det, men dom ska väll inte va igång när pannan kör pellets?
Är ingen expert på pelletspannor, men med en förbrukning på 190 kWh/dygn betyder att huset konstant ligger och förbrukar runt 8000 W. Fläkt och matarskruvar i en panna kanske drar totalt 100-200 W (ca. 2-5 kWh/dygn).
Du måste ha andra grejor i huset som förbrukar dessa effekter. Elelement eller elpatroner kan misstänkas.
Du måste ha andra grejor i huset som förbrukar dessa effekter. Elelement eller elpatroner kan misstänkas.
Ja det är den slutsatsen jag tagit med att patron går samtidigt. Tänkte ifall det är fel inställt på själva pannan? Men väldigt otydligt hur man går tillväga för att kolla det! Finns det några bör värden att hålla sig inom?!
Jo det är ju så! Problemet är att pannan var helt avstängd för någon dag sedan pga trasigt kretskort och då låg förbrukningen på normal nivå!E etompau skrev:Är ingen expert på pelletspannor, men med en förbrukning på 190 kWh/dygn betyder att huset konstant ligger och förbrukar runt 8000 W. Fläkt och matarskruvar i en panna kanske drar totalt 100-200 W (ca. 2-5 kWh/dygn).
Har inte pannor etc någon termometer? Med dessa effekter borde grejorna bli rejält varma.F Felix Mård skrev:
Vem har fixat det trasiga kretskortet? Kanske gick något fel i den processen.
Finns säkert många varianter på montage men min sitter i mitten på tank medans pellets laddar uppifrån så en fulladdad tank så går el elpatron in senare dvs ganska snart när radiatorer tar värme så kickar dom in för att hålla varmvatten på ca 60 grader innan nästa laddning sker via pelletsF Felix Mård skrev: