Efter lite betänkande så blev det inköp av ett PCM8S kap/gersåg. Köpte på bauhaus för 3200:- inkl ett billigt halvdåligt bord :) Men för den pengen känns det helt OK.

En fråga vad gäller lasern. Hur ska man ställa in den för att den ska ta exakt där klingan gör snittet? Jag har testat fram och tillbaks men jag får den bara till att ändra "vinkel" ej att helt förflyttas i sidled. Som det är nu så skiljer det ca 2-3 mm mellan lasern och det verkliga spåret, vilket är verkligen irriterande.
 
Har samma problem, lyfte av täckkåpan vid lasern och lampan och rattade men det gick inte att få bra.

Har inte försökt nåt mer, utan "antar" att den inte är till för att användas :)
 
Har lite samma känsla.... inte för att jag är någon laserman. Har det gått bra förr utan laser lär det ju göra det i fortsättningen med, men det är ju tråkigt nu när funktionen finns. För inte kan man väl justera klingan på något sätt i sidled?
 
H
Hej!
Jag tror att det inte är något fel på lasern, jag förmodar att den enbart kan ställas till höger eller vänster om sågklingan. Jag har en Makita LS1013 och där kan man justera lasern 1 mm till höger eller vänster.

Visst kan man använda lasern :)

Mvh Hasse
 
Hehe, för att spä på lite.. på GCM8s så kan man ställa lasern höger/vänster och vinkelmässigt..
 
mathlas skrev:
Hehe, för att spä på lite.. på GCM8s så kan man ställa lasern höger/vänster och vinkelmässigt..
Underbart, ska packa upp min GCM8s i övermorgon... :p
 
Måste nog tyvärr säga att PCM8S mest är skräp. Har haft en dylik som jag lämnade tillbaka och har numera en GCM8S, så det går att göra jämförelser.

PCM:en köpte jag för 2995:- våren 2006.
GCM:en köpte jag för 4100:- våren 2007.

Det första som hände med PCM:en var att batterierna till laser och lampa hoppade ur pga vibrationerna när sågen var i gång. Batterierna sitter i en plastig låda av låg kvalitét. Lite papper och tape löste problemet tillfälligt. Tyvärr spelade det ingen större roll eftersom lasern ändå vibrerade (?) ur sitt läge.

På GCM:en används inte batterier utan strömmen tas från 230 V.

PCM: efter några sågade brädor (vanliga trallbädor av fur) var "skydds"-glaset framför lasern förstört av spånen - kollade manualen om jag kanske hade köpt en blästringsmaskin i stället. Glaset spred sedemera laserstrålen i en dimma och var därmed oanvändbar. Lasern sitter upphängd på en axel i en lika plastig låda som batterierna. Justeringsmöjligheterna är mycket begränsade då plasten inte håller lasern tillräckligt stabilt på plats. Boschs lösning på det förstörda glaset var att montera ett nytt, likadant ...

GCM: lasern sitter skyddad under sprängskyddet och kan belysa antingen strax höger eller vänster om klingan. Lasern kan parallellförskjutas, vinklas och kompenseras med tre olika skruvar.

PCM: Den medskickade tvingen hoppade ur sina gängor vid flera tillfällen. Jag använder tvingen väldigt sällan numera men på GCM:en har den fungerat de få gånger jag använt den. På PCM:en var det alldeles för krångligt att flytta och montera tvingen och den tog i och satt i vägen. GCM-tvingen känns dock lite "medskickad" - inte riktigt den kvalitét man skulle kunna önska sig.

PCM: motorn knäar betänkligt för lite kraftigare virke.

GCM: känns som att såga i smör.

Prestandamässigt (virkesstorlek alltså) är GCM8S lite på gränsen men lyfthandtaget och vikten på den avgjorde ändå vid valet mellan GCM8S och 10S. Varför har inte flera sågar ett handtag? För mig som flyttar sågen ofta var PCM8S en riktigt ryggknäckare.
Jag har vinkelsågat 45 mm utan problem (42 mm enligt spec) och 70 mm rakt med några mm marginal (60 mm enligt spec).

Allmänt om laser: jag vet inte varför laser dissas som onödigt av vissa personer. Kanske har dessa bara testat dåliga lasrar? Onödigt? Man klarar sig ju utan motor och geringsvinklar också men de är ganska bra att ha :). Tycker definitivt inte att lasern är onödig utan tvärtom är det ett hjälpmedel som ökar produktiviteten och säkerheten rejält: man behöver bara måtta en gång och man slipper dra ned klingan och justera virket. Har sågat hundratals snitt bara genom att måtta in blyertsstrecket på laserstrecket och sedan såga - alltid (hittills) med perfekt resultat.
 
callel skrev:
En fråga vad gäller lasern. Hur ska man ställa in den för att den ska ta exakt där klingan gör snittet? Jag har testat fram och tillbaks men jag får den bara till att ändra "vinkel" ej att helt förflyttas i sidled. Som det är nu så skiljer det ca 2-3 mm mellan lasern och det verkliga spåret, vilket är verkligen irriterande.
Om jag inte minns fel finns det en låsskruv någonstans på lasern. Om man lossar den skall det gå att justera lasern enklare. I alla fall glömde jag det första gången :)
 
nä! det blir vinkelhake och blyertsstreck och måtta med klingan innan man skär :)
Här ska inte justeras nåt inte ;)
 
ygg skrev:
Måste nog tyvärr säga att PCM8S mest är skräp. Har haft en dylik som jag lämnade tillbaka och har numera en GCM8S, så det går att göra jämförelser.
Visst går det att göra jämförelser, men här jämför vi grön och blå Bosch så matchen är ju avgjord inan den ens börjat. Det vore väl fan om kvalitetsskillnaden inte fanns med tanke på vad proffsgrejorna kostar.

MVH
Ronnie
 
Pysslarn skrev:
Visst går det att göra jämförelser, men här jämför vi grön och blå Bosch så matchen är ju avgjord inan den ens börjat. Det vore väl fan om kvalitetsskillnaden inte fanns med tanke på vad proffsgrejorna kostar.

MVH
Ronnie
Ja, nu var ju inte tanken att det skulle vara någon tävling. Skillanden i pris är ju inte så stor och ändå får man så pass mycket bättre grejor. Jag betalade trots allt (innan jag lämnade tillbaka skräpet) nästan tre tusen för det jag beskrev ovan. Hade det istället kostat 1500 hade jag aldrig funderat på att köpa det eftersom jag då insett från början att jag nog behövde bättre kvalitét, om du förstår vad jag menar. Förhoppningsvis hjälper det någon som kanske tvekar mellan blått och grönt.
 
Mikael_L
Men det intressanta är nog att i ljuset av den relativt lilla prisskillnaden så är den ökade funktionaliteten rätt stor. Jag tror iaf att det var det ygg ville komma fram till.

edit: Sedär vad forumunderhåll kan leda till... Nu kom ygg´s inlägg före mitt. :)
 
Mikael_L skrev:
Men det intressanta är nog att i ljuset av den relativt lilla prisskillnaden så är den ökade funktionaliteten rätt stor. Jag tror iaf att det var det ygg ville komma fram till.

Det håller jag i o f s med om.

Och visst, Bosch differentierar väl sina gröna produkter gentemot de som säljs av Jula, CO, Hornbach, Harald Nyborg m fl bland annat genom en högre prissättning. Med viss rätt. Dock tar de, med sitt goda kvalitetsrykte, förmodligen i lite för mycket när de ska ta betalt för de gröna grejorna. Det kan jag hålla med om. (Oj, snickrar i stort sett ihop en pudel här... :) )

Kan bara säga att jag själv på det stora hela är nöjd med min gröna PCM 8S som jag använder rätt ofta – dock inte yrkesmässigt, då skulle jag inte köpt den. Betalade för övrigt 2 395 kr för den på Bauhaus 2006.

MVH
Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.