För några år sedan byggde vi ny toa/duschrum. Satte då en fukt/rörelsestyrd paxfläkt där i den originala ventilationsröret som gick ut på taket i en huv.
Två år senare är det rejält blött i svallet runt plåthuven, och även svartmögel i innertaket. Vid närmare besiktning så ser jag att den ventilationsröret (isolerat) avslutad ca 10cm från huven topp. Dvs den varma luft jag numera blåser upp kommer inte ut i den fart som det krävs. Det bildas kondens och blir fuktskador. Så långt är jag mä, nu ska jag byta svall och även ta bort original huven från taket.
Nu till mina funderingar. Ska jag skippa att ta hål i taket för en ny mordärn isolerad huv, eller ska jag lägga ventilationskanalen vågrätt på vinden och släppa ut det genom väggen? Kanske pax fläkten ska bytas mot något annat?
Två år senare är det rejält blött i svallet runt plåthuven, och även svartmögel i innertaket. Vid närmare besiktning så ser jag att den ventilationsröret (isolerat) avslutad ca 10cm från huven topp. Dvs den varma luft jag numera blåser upp kommer inte ut i den fart som det krävs. Det bildas kondens och blir fuktskador. Så långt är jag mä, nu ska jag byta svall och även ta bort original huven från taket.
Nu till mina funderingar. Ska jag skippa att ta hål i taket för en ny mordärn isolerad huv, eller ska jag lägga ventilationskanalen vågrätt på vinden och släppa ut det genom väggen? Kanske pax fläkten ska bytas mot något annat?
Jag hade gått genom väggen, eller skaffat mig en rejäl kanalfläkt. Isolering på taket räcker en bit, men bara när fläkten kör. Sedan kyls rören ned ändå. Då är de kalla när ni skall duscha nästa gång.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"

Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Jag menade genom väggen på vinden. Går inte att gå genom väggen i själva toa/duschen. På andra sidan väggen är en hall och ett sovrum. Sådana fall lägga röret på takstolarna på vinden och ut genom väggen.pacman42 skrev:
Vilken sorts fläkt menar du?
Typ denna eller bättre.
https://www.jemfix.se/kanalflaekt-100-df-flexit/8105/9054539/?gQT=1
Se till att röret lutar nedåt/utåt...
https://www.jemfix.se/kanalflaekt-100-df-flexit/8105/9054539/?gQT=1
Se till att röret lutar nedåt/utåt...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden