Jag är nyinflyttad i bostadsrätt med självdrag. I varje rum sitter det en tilluftsventil av standardtyp (i princip ett öppet hål ut). Frånluftsventiler finns i köket och i en öppen spis i hallen. Dessa sitter ihop - kökets drag verkar vara beroende av att det är öppet i spisen.
Den öppna spisen går inte att elda i. Där är ett vred för att öppna och stänga spjället som dock inte verkar ha någon större effekt på draget (jag upplever marginellt bättre drag när det är "stängt" - dvs. handtaget horisontellt).
Problemet är att jag har katter som utan tvekan hade gett sig på upptäcktsfärd upp i skorstenen om de hade fått chansen. När jag flyttade in var jag tvungen att snabbt hitta en lösning och köpte ett skydd till tilluftsventil som råkade passa perfekt i hålet. Limmade med en typ av uppsättningslim för t.ex. badrumskrokar. Detta går enkelt att ta bort.
Min fråga: tror ni att denna lösning på något väsentligt sätt påverkar luftströmningen i lägenheten? Bör jag försöka hitta något mer öppet galler eller någon annan lösning som släpper igenom mer luft men samtidigt stoppar katterna - eller bör detta galler släppa igenom så mycket att det inte spelar någon roll? Anledningen att jag frågar är att jag upplever att ventilationen i lägenheten gärna hade kunnat vara lite bättre. Jag vill maximera det som går...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder