5 448 läst · 14 svar
5k läst
14 svar
Påtryckning mot grannar
Hej!
vi har köpt tomt och är på gång att börja bygga. Nu är det så att våra ny grannar, som också bygger nytt, lagt alla massor de fått över på vår tomt och vi vill såklart inte börja bråka men vi har bett de att ta bort massorna för över en månad sedan utan att det har hänt något. Det har snarare kommit mer massor. Vart kan man vända sig för att få hjälp med påtryckning mot grannarna?
sedan har deras entreprenör tagit bort våra tomtpinnar vi såklart betalat för. Dessa vill vi ju ha tillbaka men inte betala för själva. Hur ”tvingar” man grannarna/entreprenören att återställa dessa?
tack på förhand
vi har köpt tomt och är på gång att börja bygga. Nu är det så att våra ny grannar, som också bygger nytt, lagt alla massor de fått över på vår tomt och vi vill såklart inte börja bråka men vi har bett de att ta bort massorna för över en månad sedan utan att det har hänt något. Det har snarare kommit mer massor. Vart kan man vända sig för att få hjälp med påtryckning mot grannarna?
sedan har deras entreprenör tagit bort våra tomtpinnar vi såklart betalat för. Dessa vill vi ju ha tillbaka men inte betala för själva. Hur ”tvingar” man grannarna/entreprenören att återställa dessa?
tack på förhand
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 641 inlägg
Vill ni inte börja bråka ber ni snällt. Gör de inte som de ska (och ni inser att ni tycker att få rätt än att mjäka mot grannarna) begär ni därefter handräckning från Kronofogden.
Att ta bort markpinnar är olagligt, så då pratar vi vanlig polisanmälan, men det ska förstås bevisas vem som gjort det också.
Oavsett vilket tycker jag att ni tydligt ska markera att er tomt inte är deras avstjälpningsplats. Ju tidigare ni markerar desto lättare att det inte spårar ur till en konflikt.
Att ta bort markpinnar är olagligt, så då pratar vi vanlig polisanmälan, men det ska förstås bevisas vem som gjort det också.
Oavsett vilket tycker jag att ni tydligt ska markera att er tomt inte är deras avstjälpningsplats. Ju tidigare ni markerar desto lättare att det inte spårar ur till en konflikt.
Mitt råd är alltid att prata med grannen igen. Säkerställ att de förstår att de inte är en diskussion eller förhandling. De ska flytta sina massor. Det går att vara trevlig och öppen utan att lämna utrymme för missförstånd av vad ni vill.
Gör de inte det skulle jag, när markjobben startar på min egen tomt helt enkelt be entreprenören trycka tillbaka massorna.
Samma sak med tomtpinnarna. Säg bara till dem att återställa, alternativt att ni måste be kommunen ordna det på grannens bekostnad. Det blir ju annars lätt så att ni kanske råkar ta av deras mark om ni inte vet var tomtgränsen går.
Eller sätt helt enkelt ut nya pinnar, en bra bit in på grannens tomt. Tycker de att de är felplacerade får de väl placera dem på rätt ställe.
Gör de inte det skulle jag, när markjobben startar på min egen tomt helt enkelt be entreprenören trycka tillbaka massorna.
Samma sak med tomtpinnarna. Säg bara till dem att återställa, alternativt att ni måste be kommunen ordna det på grannens bekostnad. Det blir ju annars lätt så att ni kanske råkar ta av deras mark om ni inte vet var tomtgränsen går.
Eller sätt helt enkelt ut nya pinnar, en bra bit in på grannens tomt. Tycker de att de är felplacerade får de väl placera dem på rätt ställe.
Och när du pratar med grannen, gör det inte i frågeform: -"Skulle du vilja flytta jorden? Men det är naturligtvis ingen brådska". Helt fel taktik. För då fattar han direkt att du är en mes, som inte är karl för sin hatt. Istället skall du vara klar och tydlig samt titta grannen i ögonen och säga något med denna andemeningen: -"Massorna skall vara borta inom en vecka. Om inte, ordnar jag det och skickar räkningen till dig. Är vi överens"? När man hotar med att skicka räkningar till folk, måste man förstå att det allt som oftast är tomma hot, eftersom räkningsmottagaren inte själv beställt jobbet. Men det är ett bra sätt för att få fram en reaktion.Lulaua skrev:
Artighet och ett allmänt belevat sätt, är A och O. Man får absolut inte brusa upp och höja rösten. För när två diskuterar, är det nästan alltid den lugne och välformulerade som "vinner", för han hinner tänka medans den andre öser på med invektiv. Du får absolut inte verka rädd eller osäker, för då börjar fradgan rinna hos din granne.
Staffan
Det är bara att prata med dessa, utan att vara hetsig eller aggressiv. Förklara vänligt men bestämt att ni vill att massorna ska flyttas pronto och att inga fler massor ska dumpas på er tomt. Kan ju vara nåt missförstånd mellan deras byggare och de själva.
Finns folk till allt, hade en granne som städade på sin tomt och valde att lägga skiten på min tomt mellan ahns och mitt garage. Skräpet låg där i kanske 9 månader innan jag fick nog och sa till att han skulle flytta det då jag skulle måla garaget. Granne blev helt tokig och började gapa och skrika, men han flyttade i alla fall på grejorna. Nästa dag var han trevlig igen och hälsade och så... det finns folk till allt och det bör man vara förberedd på. Detta är en "normal" person på en högt uppsatt tjänst hos kommunen, ingen kriminell eller galning.
I ditt fall bör det finnas en plan om du har med en psykopat att göra, som kanske vänligt ler och säger att detta ska vi fixa kompis, inga problem, men sen händer inte ett smack. Vad är nästa steg då?
/S
Finns folk till allt, hade en granne som städade på sin tomt och valde att lägga skiten på min tomt mellan ahns och mitt garage. Skräpet låg där i kanske 9 månader innan jag fick nog och sa till att han skulle flytta det då jag skulle måla garaget. Granne blev helt tokig och började gapa och skrika, men han flyttade i alla fall på grejorna. Nästa dag var han trevlig igen och hälsade och så... det finns folk till allt och det bör man vara förberedd på. Detta är en "normal" person på en högt uppsatt tjänst hos kommunen, ingen kriminell eller galning.
I ditt fall bör det finnas en plan om du har med en psykopat att göra, som kanske vänligt ler och säger att detta ska vi fixa kompis, inga problem, men sen händer inte ett smack. Vad är nästa steg då?
/S
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
"Är vi överens?" var ju just en fråga. Kanske inte lika skitnödig som första exemplet men fortfarande "frågeform".
Ett riktigt dåligt råd. Hade någon gjort så mot mig, oavsett vad det handlar om hade jag skickat tillbaka fakturan och förklarat att jag inte har beställt någon tjänst. Den rätta vägen är att gå via fogden och eventuellt polisanmälan. Men till en början handlar det om att prata med grannarna, ni har väl för avsikt att vara grannar under en lång tid framöver?Lulaua skrev:
Hej, den där sista frågan gör mig alltid så förvånad. Varför ska man vara snäll och förstående mot någon som beter sig så respektlöst. Troligen är det så personen är och kommer fortsätta vara om man inte är mer rädd om sämjan från början. Jag tror ända lösningen om man vill bo kvar är att distansera sig och ha så lite som möjligt att göra med denna typ av granne!N NoOne2k skrev:Ett riktigt dåligt råd. Hade någon gjort så mot mig, oavsett vad det handlar om hade jag skickat tillbaka fakturan och förklarat att jag inte har beställt någon tjänst. Den rätta vägen är att gå via fogden och eventuellt polisanmälan. Men till en början handlar det om att prata med grannarna, ni har väl för avsikt att vara grannar under en lång tid framöver?
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Oj, 2 år senare, hur gick det?
Ligger.massorna kvar?
Bor TS kvar?
Bor grannen kvar?
Har ni festat å garvat åt massorna och tomtpinnarna?
Alla dessa frågor........
/W
Ligger.massorna kvar?
Bor TS kvar?
Bor grannen kvar?
Har ni festat å garvat åt massorna och tomtpinnarna?
Alla dessa frågor........
/W
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 641 inlägg
Massa tid. Den pinnar på.
Liknande trådar
-
Bäst isolering mot fukt från grannarna.
Isolering -
Fixa trädgården mot grannarna
Fråga trädgårdsdesignern söndag 7 april 20-22 -
"Jävlas tillbaka" mot grannar som överklagar?
Bygglov -
Sätta upp led lampor mot uppfart/gemensam väg/grannar?
Belysning -
Grannarna som överklagade SilviaBo slår tillbaka mot drottningen
Artikelkommentarer