Hej
jag har en diom kombi panna från 85
när jag skulle få fart på el delen nyligen så hände inte mycket det sitter bara en
röd diod som blinkar i el lådan på väggen
patronerna har ej varit använda på ca 12 år
den förbenade dioden sitter bara och blinkar man tycker att något relä borde slå till
termostaten fungerar ju utmärkt till brännaren så det borde ej vara fel på den
vet någon vad det kan vara ?
 
Jag vill minnas att det bruka vara en separat termostat till patronen. Har du en sådan?
På vissa pannor finns det även en effektväljare graderad 0 - 1 - 2. Kolla isf så att den inte står på noll.
 
Kan ju även vara separata överhettningsskydd för olja / el med varsin återställningsknapp.
 
pannan har varit på ca 1 timma och då sa det klack i panelen och så fick jag ström till patronerna men sedan hände inte så mycket mer
det ser ut som att patronerna gått ur tiden
 
Om du gjort Elpannan strömlös så brukar elpatroner ha en tillslagsfördröjning på någon timme för att inte överbelasta elnätet vid strömavbrott. Den kan fördröja tillslag av delar eller hela effekten.
Det kan vara det som den blinkande dioden indikerade.

Värmepatroner har ibland ett överhettningsskydd som ska återställas.
 
det verkar vara så men eftersom värmen ej kommer igång när relät slått till så verkar det som jag får byta patroner jag har ingen effektväljare och termostaten
verkar vara samma som till brännaren och den funkar helt ok
överhettningsknapparna är tryckta på ca 200 gånger
 
Man måste trycka rätt hårt på vissa, jag har lite svårt att tro att alla slingorna på patronen är felande. Men det är lätt att mäta och se vart felet är, om spänningen försvinner är felet i "apparaten" som sitter före.
 
jag får nog låna med en multimeter från jobbet och kolla detta det är ju dumt att byta något i onödan
 
Nu jäklar är det liv i pannan jag tog och tryckte på överhettningsknapparna riktigt hårt med en skruvmejsel och då sa det klack i dom
inte trodde jag att dom var så tröga men det enkla är ju oftast det rätta
tack för eran hjälp
VH picard
 
Se där, allt ordnade sig!
 
Lånar tråden.. :)

Jag har så vitt det låter väldigt liknande panna som trådskaparen, med väldigt liknande elpatroner. Har precis grejat med elcentralen för att balansera upp faserna så att effektvakterna ska bli mer nöjda. Försöker köra på 16A huvudsäkringar, vilket uppenbarligen är lite snålt för ett normalt, hyffsat modernt hushåll.

Jag noterade också en timmes tillslagsfördröjning, vilket gjorde att jag slet mitt hår för att bena ut vad jag kan ha gjort för fel i centralen....

Till saken:
Efter att ha fått igång allting så trodde jag att allt var frid å fröjd. Men då temperaturen sjönk ner till 15 grader inne, så började jag felsöka igen. Endast två av mina 3 LED's lös i panelen, och det visade sig att skyddet på den stora patronen (6KW) hade löst ut. Jag återställde den och den började värma igen. Tyvärr hann den lösa ut 11ggr till i lördags.... Är det fel på patronen, termostaten för skyddet eller krävs service på prylarna?

En annan fråga är hur varmt borde vattnet i pannan vara? Jag har enbart elpatronerna som uppvärming, ingen extern VVB. För tillfället shuntar jag ut 35 gradigt vatten till radiatorerna, och har mellan 50-60 grader i pannan. (Om jag återställer skyydet hela tiden dvs)

Tacksam för svar :)
 
Jag svarar lite själv, om nu någon annan är intresserad.. :rolleyes:

Frågade runt lite och fick till svar att patronen löste ut när den blev för varm (doh), och det blev den pga de kalkavlagringar som den har samlat på sig som ett skal. Jag har kämpat med den betydligt försiktigare nu ett tag, mest kört den på steg 1, och bara i korta intervaller kört på steg 2. Nu har jag närmare 75 grader på vattnet i pannan, och behagliga 21.5 här inne.

Alternativet är ju såklart att tömma systemet, ta ut patronen och rensa den, alt köpa en ny.

Frågan om temperaturer kvarstår dock. Hur varmt bör jag ha vattnet i pannan, och hur varmt bör jag skicka ut till radiatorerna?
 
Är det kris så försök att hålla pannan över 60 grader, 75 är väl varmt.
Framledningstempen ska vara så låg som möjligt för att hålla 21,5 inne och det reglerar man med shunten (och helst en automat/motorshunt).

Ska du byta så tappa inte ur så mycket vatten, det vatten du har i systemet är värdefullt, bättre än nytt. Stäng alla radiatorventiler så "hänger" vattnet kvar och det kanske finns kranar runt pannan.

Protte
 
Åhå? Om det inte är kris då?

Jag diskuterade med en person, och ha sa att det borde vara bättre ju varmare man kan ha det, ur effektivitetssynpunkt. Att det dessutom påverkar varmvattnet i kranarna då jag inte har någon extern VVB..

Just nu har jag då 75 grader på vattnet i pannan, och sen shunten på knappt en 4 på den 10-gradiga skalan. Jag bör med andra ord öppna shunten mer eller mindre fullt, och sen sänka termostaterna på patronerna ner till en nivå så att vattnet ut till radiatorerna hamnar på en vettig nivå för att värma huset till behaglig temperatur?

Hur varmt vatten kan/ska man ha ut till radiatornerna? Redan nu när jag skickar ut 40-gradigt vatten så är de ju duktigt varma vid handpåläggning. Jag menar hur mycket packningar etc tåler, och hur varma då kan vara innan dom börjar bli direkt farliga för barnfamiljen?

Väldigt tacksam för svar, då man är en nybörjare.. :)
 
60-70 grader är väl lagom, under 60 grader tar det minuter innan legionellan dör men det är normalt inga problem. Tar man ut lite vatten så hinner de dö och tar man mycket vatten hinner de inte växa till sig.

NEJ du ska inte sänka panntempen utan reglera med shunten, det är en blandningsventil som ska leda in så mycket vatten från pannan att du kan hålla dina 21,5 grader inne, står shunten för högt blir elementen onödigt heta tills termostaten stryper och då kallnar elementen, ibland kan termostaterna reglera temperaturen men annars så kan det bli till-från-till-från och det är inte värst bra.

Panntemperaturen påverkar inte effektiviteten förutom om det blir onödigt varmt i pannrummet, men 60 - 70 grader.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.