Jag försöker koppla in slangar där det tidigare suttit en badkarsblandare. Rören från väggen är den gammalmodiga standarden med M34 gänga. Jag hittade ingen "allt-i-ett-lösning" så jag har använt mig av två olika adaptrar. Den första från M34 till nuvarande blandargänga M26, därtill en adapter från M26 till 15R.

När jag nu skulle skruva dit slangen så förstördes fiberbrickan som skulle utgöra tätning. Frågan är om jag drog åt för hårt eller om grejerna inte är optimala att kombineras? Änden på M26-15R adaptern har inte mycket till plan yta att tala om.
Närbild på röradapter och slanganslutning före sammanfogning, indikation på skadad fiberbricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-adaptrar i metall för slanganslutning med ändarna M34, M26 och 15R synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
Har själv hamnat i liknande problematik med duschkopplingar, det måste vara en plan yta som slangens packning möter. Ett sätt är att sätta en planadapter som själv har en inre packning som gör att det blir tätt, dock gäller det att den måste matcha (fabrikatmässigt) den där adaptern du fått tag i, det brukar sällan vara bra att blanda fabrikat.

Inte snyggt men man kan ju sätta en skojarnippel med teflontejp på din adapter så får man en nippel med den plana yta du behöver kanske. (alltså en nippel med 15R invändigt och utvändigt)?

Krilleman
C
Krilleman Krilleman skrev:
Sk. "skojarnippel" finns i 1/2"-utförande förkromad!
Skojarnippel - kul namn :)
Kommer det från att det är samma dimension i båda ändarna? Så att den är till synes meningslös?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.