• Gilla
oddjobb
  • Laddar…
R
Alla shuntmotorer till 95 % för villabruk passar , det är en 4 vägsventil ESBE du har på pannan
i bland behövs en adaptersats mellan olika fabrikat , du får maila
Termoventiler,se och höra ,jag tror du behöver en adaptersats annars ESBES som passar direkt

Krilleman
Det set ut att ev kunna passa direkt på. Men det verkar ju fonnas olika satser...

Fick du med adaptern som sitter på shuntens axel och stoppskruven som syns i det övre högra hörnet på min bild (Bild 1)?

Monteringsguide med bilder på shuntventil, motor, adapter och stoppskruv för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R
Möjligt att den gör det direkt , men är lite stor för att sätta rakt ner , går bra att sätta den
på tvären , blir bara att flytta adaptern ett kvarts varv
Provkör gärna max/min i luften innan du sätter den på shunten så du ser hur den går

Jag har inte köpt den än så jag vet inte om det följer med en adapter. Ska kolla. Men då vet jag att det kanske passar med korrekt adapter.

Just nu vet jag inte hur shunten ska stå. Den snurrar runt 360 grader och det saknas en lägesindikator på axeln.

R
Om du tar bort vredet den svarta så är det en fasning på den ,den fasningen är en visning
på var en klack som stänger i shunten befinner sig
Här finns din shunt och det går att se hur axeln står
esbe.eu/se/sv-se/produkter/vridande-ventiler

Edit det är dubbelklack i den shunten , stänger på två håll

Menar du att fasningen (dvs den delen av axeln som är platt) pekar mot vilket läge ventilen är i på skalan 1 till 10?
Eller är det på motsatta hållet från den fasningen?

Jag bifogar en bild. Står ventilen på läge 7, eller är axeln inställd 180 grader fel?

R
Här kommer lite så du kan se hur axeln ska stå i olika lägen
kolla om du förstår

• Ventil med axel och markeringar för olika positioner, omgiven av färgade pilar som instruktion.
    Skapa konto
  • Två schematiska illustrationer av installationsexempel för axlar i olika lägen märkta Serie T och Serie TM.
    Skapa konto
  • Gilla
LarsAgerstrand
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Här kommer lite så du kan se hur axeln ska stå i olika lägen
kolla om du förstår
Suveränt, tackar!

R
Lite mer när fasningen på axeln står på 10 går returvattnet rakt ner i pannan
med påföljd att det blir hettvatten ut och när fasningen står på noll så går
returvattnet rakt förbi pannan
Fasningen å axeln är samma position som pilen på vredet när vredet är monterat
Röd lnje massor med värme , blå linje ingen värme

• Schematisk bild av en värmeväxlare med markerade positioner för fasning på en axel, och pil som visar vredets position.
    Skapa konto
Kapar tråd.Är shunten på max i detta läge? Ska fasningen vara exakt mot 10 då och alltså vridas medurs med fasning mot 0 för att vara stängd? Panntemp 55 grader nu och ut till radiatorer visar 50 grader på anliggnings termometer en dryg meter från shunten .I vilket läge ska shunten vara när man monterar Termomatic CBJ för första gång?

• VVS-installation med ESBE-shuntventil inställd på en fasning mitt emellan max och min.
    Skapa konto
  • Digital termometer visar 56.0 grader Celsius, fråga om rätt läge på shuntventil.
    Skapa konto
  • Analog termometer som visar 55 grader Celsius, placerad över en mässingsrörledning.
    Skapa konto
R
En fyrvägsshunt du har
Om temperatur är samma på panna och ut så står den öppen helt
O ditt fall så står den inte riktigt , om du vrider fasningen lite till neråt så blir
nog panntemp och ut samma , känn på rören vad som blir varmt och kallt
när du vrider , inställning är beroende på hur den är monterad , shunten kan
i princip monteras i 4 lägen , beror på hu man vrider den
Brickan med markering 1 - 10 kan lossas och vridas så de stämmer med lägena
Gå hit och se hur din fungerar

http://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/vridande-ventiler

R rävlyan skrev:
En fyrvägsshunt du har
Om temperatur är samma på panna och ut så står den öppen helt
O ditt fall så står den inte riktigt , om du vrider fasningen lite till neråt så blir
nog panntemp och ut samma , känn på rören vad som blir varmt och kallt
när du vrider , inställning är beroende på hur den är monterad , shunten kan
i princip monteras i 4 lägen , beror på hu man vrider den
Brickan med markering 1 - 10 kan lossas och vridas så de stämmer med lägena
Gå hit och se hur din fungerar

[länk]
Mycken tack,hittade instruktion till cbj n s ska försöka under helgen,fattar inte vitsen med bivalent shunt i mitt fall med en 300 l Borö tank med en förrådsberedare i toppen och en 6 kW elpatron i botten,laddas med en laddomat 21 från Wamsler kökspanna.

R
S sagan1 skrev:
Mycken tack,hittade instruktion till cbj n s ska försöka under helgen,fattar inte vitsen med bivalent shunt i mitt fall med en 300 l Borö tank med en förrådsberedare i toppen och en 6 kW elpatron i botten,laddas med en laddomat 21 från Wamsler kökspanna.
Du har en vedpanna ser jag i texten
Det är en 4 vägsshunt som är bäst vid laddning av tankar , jag har en 4 vägare själv , 3 vägar går det med
men är sämre

• Gilla
sagan1
  • Laddar…
Hur ska jag ställa shunten vid montering av cbj ?Jag har vridit den i läge 4-5 och det är ff drygt 50 grader ut till radiatorerernas utlopp,kan den ,shunten,vara paj?Känns dock morstånd vid vridning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.