Paslode Impulse IM200-F18

Har gått å klämt på den här pickan vid ett par tillfällen när man varit på bräggårn'
E lite småsugen på den

Är det nån som har skjutit med en sån å kan säga om det e någe å ha?

• paslode_001.JPG
Har storebrodern till den och den funkar klockrent. Har även använt mig av den, men gillar min dewalt pistol bättre där. Skönt att slippa gasen om man kan tycker jag.

Vad menar du med "skönt att slippa gasen"?

Han menar att den där modellen drivs med en gaspatron eller "bränslecell" istället för trycklyftskompressor.
Gasen räcker till ungefär 1000 skott och kostar ca 300:- för två styckenhar jag för mig.

Har du tillgång till tryckluft och känner att det inte är en allt för stor begränsning så rekomenderar jag att köpa en tryckluftdriven. Finns väldigt många olika modeller på marknaden som skjuter 1,2mm T-dyckert och de flesta är väldigt bra. Har själv en Senco FinishPro 18 och den är väldigt trevlig att jobba med.

(Den kostar runt tusenlappen om du köper fån USA ::))

Men visst finns behovet att vara "sladdlös" så är detta ett väldigt bra alternativ, men som ovan nämndes så är medför även gasen en begränsning, för att inte nämna merkostnaden.

Vad jag menar är att den dyckertpistolen från dewalt som jag har går enbart på batteri, alltså ingen gas. För visst är pisolen du menar gas och batteri driven?
Själv skulle jag aldrig i mitt liv vilja ha en trycklufts driven dyckert pistol. De är ju tillräckligt klöddiga att använda utomhus, så inomhus e det uteslutet. I alla fall för mig.

Pisolen jag menar finns att beskåda här: http://62.146.25.231/products.asp?m...p;hierarchyID3=1218&bucketID=10&sid=1

Den såg ju fin ut, men den väger nästan dubbelt så mycke.

Jag har jobbat med tryckluft några ggr.
å tycker a slangfaan är i vägen å man snubblar å grejjar.

Så därför är jag inne på gas/batteri.
Samt att jag får för mig att man tar den med sig även på "småjobb".

Maskinen i sig är inte speciellt tung, men om man har 18 voltaren så visst väger den lite. Men absolut inte mer än att man kan ha den hängande i byxan eller i bältet. Dewalten är betydligt billigare i drift än pasloden oxå. Spiken till den ligger på 80-140:- för 2500st.

Men vilken av dem du än köper lär du säkert bli nöjd. Jag gillar som sagt paslods pistol för 2,5"-4" spik. Den är däremot tung, men vad gör det om man slipper sladden!

Ingen som vet om det finns riktigt bra batterimaskiner för pappspikning förresten?

Loda skrev:
Paslode Impulse IM200-F18

Har gått å klämt på den här pickan vid ett par tillfällen när man varit på bräggårn'
E lite småsugen på den

Är det nån som har skjutit med en sån å kan säga om det e någe å ha?
Har en paslode gas-dyckertpistol på jobbet. Går nästintill inte att använda den utan hörselskydd, smäller riktigt högt. Sedan luktar gasen en hel del.

Mer behagligt att arbeta med en tryckluftsdriven pistol, så länge kompressorn inte står i samma rum som man jobbar i :)

Vad kostar 18V DeWalt pickan ?

Är lite småsugen på den ;D

Tror den ligger runt 5k brutto plus moms med 2st batteri.

Ladan
Det finns även en motsvarande Dewlat picka för 12V (och 14,4V).
Ger samma prestanda förutom lite färre spik/laddning, fördelen är att den blir lättare och att batteriet är mindre skrymmande.

Jag kör själv med en IM200 som är klart smidigare i formatet än Dewalten men visst på minussidan är att det osar lite och att gasen kostar typ 9 öre/spik.
Som GabbeS nämnde så är det läge för hörselskydd, men det brukar jag försöka använda så mycket som möjligt ändå, öron är mycket svårare att byta än verktyg :)

Skall du stå i verkstan och "massproducera" så är det definitivt tryckluft som gäller men skall du klättra omkring på stege och sätta lister eller liknande så är "slanglöst" klockrent!
Samma sak gäller förståss om du ambulerar, då kan du ju lämna kompressorn hemma.....

/Verktygsladan

P
måste ställa en fråga,, är det gas eller batteridrivna pistoler som har en fördröjning när dom ska skjuta? allså den laddas upp typ 5 sec? vet inte vart jag såg de men de såg välldigt drygt ut med den väntetiden för varje spik

En fördröjning har jag aldrig hört talas om, det finns iaf inte på den gaspisolen som Loda frågade om.

Paslode Impulse IM200-F18 är lika rolig att plocka fram varje gång.
Kan bara tala varmt om den, visst smäller den å luktar gas men det är
inget jag ser som problem/besvär.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.