Sista veckan fått problem med att parkettgolvet på ett knappt 1x1m stort område sjunker in när man trampar på det och sedan lyfts upp. Vad kan detta bero på och hur kan man åtgärda det? Behöver snickare ta bort parkettstavarna och förankra i regeln under?
Våttorkade golvet en vecka innan det hände men inga onormala mängder vatten.
Våttorkade golvet en vecka innan det hände men inga onormala mängder vatten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 676 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 676 inlägg
Om det gäller lamellparkett: Nu när det är så fuktigt sväller trä och golvet blir därmed större. Om det då inte finns tillräckligt med rörelsemån (tomrum) mot väggarna eller tunga möbler förhindrar golvet att röra sig så har golvet ingenstans att ta vägen och börjar då bukta uppåt (reser sig). Det åtgärdar man genom att ta bort golvsocklarna och där golvet går ända in till väggen så tar man bort lite av golvet.
Se ut så här. Det är 1x1m framför trappan som lyft sig. Finns en täcksida vid trappan som är spikad mot golvet, ska man dra isär lite här så att en liten springa uppstår så golvet kan expandera?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 676 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 676 inlägg
Det måste alltså finnas en rörelsemöjlighet kring trappan och mot klinkern så att golvet kan röra sig allt eftersom luftfuktigheten ändras. Golvet dras ihop på vintern när det är torrt inne och brukar vara som störst i slutet av augusti eller i september beroende på vädret. Golvet expanderar i huvudsak tvärs brädorna.
Du kan läsa installationsanvisningarna från t.ex. Kährs som innehåller en bra beskrivning på vad som gäller: https://www.kahrs.com/globalassets/...lation-guide-wood-flooring-5s-5g-2g-tg-se.pdf
Du kan läsa installationsanvisningarna från t.ex. Kährs som innehåller en bra beskrivning på vad som gäller: https://www.kahrs.com/globalassets/...lation-guide-wood-flooring-5s-5g-2g-tg-se.pdf
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 676 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 676 inlägg
Jag är inte ens säker på vilken list du menar och jag kan ändå mindre veta om det du föreslår gör att golvet får bättre plats.
När det gäller hur golvet främst expanderar så är det alltså inte längs ådringen utan åt andra hållet. På andra bilden så växer alltså golvet åt höger och vänster. Vare sig klinkern till höger eller trappan får stoppa den rörelsen.
När det gäller hur golvet främst expanderar så är det alltså inte längs ådringen utan åt andra hållet. På andra bilden så växer alltså golvet åt höger och vänster. Vare sig klinkern till höger eller trappan får stoppa den rörelsen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 676 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 676 inlägg
Det är inte åt det hållet som golvet rör sig mest men visst kan det röra sig åt det hållet. Den som la golvet verkar inte ha förstått varför det ska vara en rörelsefog runt om. Det borde både där och till vänster mot klinkern vara typ 10 mm mellanrum och sen en trappnos, nivålist eller övergångslist över mellanrummet.
Så här ser det ut i närmare upplösning. Antar att det är en svårare teknisk uppgift att frigöra plats åt detta hållet. Listen jag pekade på i förra fotot kan jag själv dra ut någon mm även om det kosmetiskt inte blir lika snyggt som att den sitter tätt på
Hur lång arbetstid tar det för en fackman att frigöra mer plats åt klinkerns håll? Har bott i huset flera år och detta är första året jag får problem så här års och därför är jag tveksam om problemet kommer rätta till sig utan åtgärd till vintern.
Hur lång arbetstid tar det för en fackman att frigöra mer plats åt klinkerns håll? Har bott i huset flera år och detta är första året jag får problem så här års och därför är jag tveksam om problemet kommer rätta till sig utan åtgärd till vintern.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 676 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 676 inlägg
I år är det ju ovanligt fuktigt på många håll. I och med att det är en ovanlig händelse så kanske du inte behöver göra något alls om det går att leva med det under 1-2 månader. Jag tror att golvet kommer att krympa till vintern och då blir det plant igen.
Jag är inte rätt person att prata verktyg med men kanske fein, multiverktyg eller något sånt kan fungera. Om du ska ha en övergångslist över kanten mellan klinkern och parketten så är det ju inte kritiskt att det blir exakt rakt på mm så då kanske du kan göra det själv. Men jag antar att det går fort för en snickare.
Jag är inte rätt person att prata verktyg med men kanske fein, multiverktyg eller något sånt kan fungera. Om du ska ha en övergångslist över kanten mellan klinkern och parketten så är det ju inte kritiskt att det blir exakt rakt på mm så då kanske du kan göra det själv. Men jag antar att det går fort för en snickare.
Liknande trådar
-
Varför skruvar spiroröret upp sig?
Ventilation -
Vatten letar sig in i källare via utsidan på stupröret
Grund & Markarbeten -
Klinkers rör sig och fogen släpper
Badrum -
Varför rör sig min stiga park inte ur fläcken??
Verktyg, Maskiner & Fordon -
En extra hub, 3G kameror eller förlänga signalen?
Villalarm & Hemautomation