1 551 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Parkettgolv kortändar
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Har en liten fundering som någon säkert kan svara på. Ska snart börja lägga in parkett i vårt utbygge.
Det jag funderar på är om kortändarnas placering. Lägger man bara parkettbrädorna för att få kortändarna osymetriskt eller brukar ni lägga dom i linje( typ varannan). Har sett olika varianter på detta.
Är väl viktigt och följa de mått som tillverkaren anger om hur tätt kortändarna får placeras antar jag. I mitt fall säger Tarkett att kortändarna ska vara 50 cm ifrån varann mellan raderna.
Det jag funderar på är om kortändarnas placering. Lägger man bara parkettbrädorna för att få kortändarna osymetriskt eller brukar ni lägga dom i linje( typ varannan). Har sett olika varianter på detta.
Är väl viktigt och följa de mått som tillverkaren anger om hur tätt kortändarna får placeras antar jag. I mitt fall säger Tarkett att kortändarna ska vara 50 cm ifrån varann mellan raderna.
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Jo men om man börjar med den avsågade biten så blir det ju en skarv på varannan rad på samma ställer eller?? Det var den symmetrin jag undrade om man alltid gör så eller om man ska försöka undvika den.
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
OKi låter som ni inte fösöker skapa symetri i kortändarna och det är nog klokt. Däremot gadeberg så blir det ju symmetriskt eftersom rummet är lika brett överallt så även om man inte delar plankan på mitten kommer den bli kapad på samma ställe varje gång
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Ja det kommer dom ju såklart,tankevurpa från mig