Tjena byggahus! :)

Hoppas inte det blev för långt inlägg, ville ge en utförlig förklaring om situationen.

Mitt parkettgolv som ligger på sand och läkter/reglar (cirka cc 450mm) i vardagsrummet har dessvärre börjat svikta i samband med att jag håller på att renovera.

Det hela började med att jag tog bort dörrkarms ramen för passagen mellan hall till vardagsrum då jag ska ha ett flytande golv som går igenom hela lägenheten. Vid borttagning av dörrkarmens tröskel insåg jag att det var sand under golvet men tänkte inte mer på det. Dock insåg jag inte att denna tröskeln höll sanden på plats istället för att sippra ut. Nu har det sakta men säkert tappat sand så jag tryckte helt enkelt tillbaka lite sand under parketten, vilket jag såklart INTE skulle ha gjort... för nu börjar det... :confused:

Parkettgolv upplyft vid kanten med synlig sand och läkter, verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag tryckte tillbaka sanden gjorde det att parketten höjdes vid kanten och sedan började svikta lite längre in på golvet när man trampar. För att försöka åtgärda problemet så laborerade jag lite med sanden i öppningen under där jag precis tryckt in sanden men det hjälpte inte. Det slutade med att jag lyfte parketten lite lätt för att försöka komma åt och jämna till det med ett vattenpass. MEN! När jag lyfte parketten så lyftes den ju såklart på fler ställen. I samband med det har tydligen sanden rört på sig vid läktererna (tror jag) och därmed orsakat svikt på andra ställe när jag trampar. Se bilden nedan för punkterna/platserna i rummet.

Skiss av rum med parkettgolv på sand som visar problemområden och sviktande delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu till mina frågor,
Fråga 1:
Finns det något sätt att åtgärda detta på ett smidigt sätt tror ni? Jag vill inte ta bort parketten då den är i bra skick och utmärkt för att lägga ny parkett ovanpå. Finns även fler anledningar som t.ex. värde på originalparkett vid försäljning osv.

Jag har tidigare lagt parkett ovanpå ett sviktande golv i en annan lägenhet och kan med den erfarenheten säga att det tyvärr inte hjälper. Det känns igenom när man sätter ned foten.

Fråga 2:
Jag har en teori om att det genom vibration kanske går att jämna till sanden under golvet eller få läkterna att sjunka ned så att golvet återigen får ett jämnt underlag?

Jag tror nämligen att orsaken till att det börjat svikta på fler ställen är att när jag lyfte parketten så kröp sand ner i läkternas/reglarnas "spår" och när då golvet lades ned igen så åkte de inte lika djupt ner i spåren. Vi kanske talar om en 1-3 mm men det gör stor skillnad för känslan när man trampar med foten.

Eller skulle vibration på golvet kanske förvärra det hela ÄNNU mer? haha..
Jag vill helst slippa ta reda på det den hårda vägen :)

Har ni några idéer eller rekommendationer?
Någon som ordnat liknande problem tidigare?

Tackar på förhand till er som tar er tiden att svara!

Det kan nog bli svårt att få det där riktigt bra, det jag gjorde i ett litet förråd som jag testade att lägga klinkers i så grävde jag ur för golvreglar cc45 och lät resten av sanden ligga kvar, på så vis behöver man inte forsla bort all sand, men som sagt. Du får riva upp allt. Men det blir å andra sidan superstabilt.

Tack för svaret!

Okej, bra att veta att det är en möjlighet som ger ett bra resultat. Dock vill jag helst se det som sista utvägen.:confused:

Funderar på att sätta en planka på parketten senare idag och använda en bilningsmaskin för att skapa vibrationerna eller slå till golvet så att det "trycks/puttas lite på plats igen" via plankan, hoppas att tankesättet är begripligt. En annan sak om det är rätt eller fel tänkt. :)

Hur gick det? (Såg att detta var en gammal tråd men testar ändå). Jag har ett liknande problem då jag har sand under parketten i vardagsrummet i mitt funkisradhus från 1945. Huset har satt sig under åren och golvet sviktar både här och där.
Om du kom på någon bra lösning så vore det kanon om du vill dela med dig! :)

Med vänlig hälsning,
Gustav

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.