Lagt golv i lgh.
underlag i 2rum + kök var sand - masonit - plastmatta.
på detta la jag ekparkett.
hade på nått ställe att det hade sjunkit där folk gått mkt. Där la jag i med 2mm extra foam.
Var noga med distansen mot vägg. Där väggarna ojämna sågade jag med feinen Hade minst 8mm runt rubbet innan jag socklade. Socklade på hösten.
Det har alltid knarrat lite om parketten, något det även gjort i vardagsrum som har ekparkett direkt på sandgolv.
men så monteras tre garderober. Och det börjar svikta lite parketten. Samt att golvet knarrar lite mer
Vad fan gör jag. Misstänker att det vara är att släppa på socklar och se hur det ser ut.?
det sviktar lite i parketten ungefär där jag står och tar bilden.
underlag i 2rum + kök var sand - masonit - plastmatta.
på detta la jag ekparkett.
hade på nått ställe att det hade sjunkit där folk gått mkt. Där la jag i med 2mm extra foam.
Var noga med distansen mot vägg. Där väggarna ojämna sågade jag med feinen Hade minst 8mm runt rubbet innan jag socklade. Socklade på hösten.
Det har alltid knarrat lite om parketten, något det även gjort i vardagsrum som har ekparkett direkt på sandgolv.
men så monteras tre garderober. Och det börjar svikta lite parketten. Samt att golvet knarrar lite mer
Vad fan gör jag. Misstänker att det vara är att släppa på socklar och se hur det ser ut.?
det sviktar lite i parketten ungefär där jag står och tar bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
8mm är mycket. Du behöver inte släppa på socklar. Detta "problemet" blir det gärna med foam. Garderoberna trycker ihop foamen under och så är antagligen inte ditt undergolv helt plant utan hänger lite i mitten redan så får du sviktkänslan i mitten nu med garderoberna.
Lägger foam själv men nästa gång tror jag kör på lumppapp överallt. Använder dock lumppapp för att bygga bort ojämnheter under foamen (viktigt!), lägga dubbel foam blir alldeles för mjukt.
Lösningsförslag mät ut var du tror har zonerna som sviktar, riv upp golvet och bygg 1-2-3 (Man får lägga lite mindre bitar för varje lager) olika lager med lumppapp under dessa ställen, kontrollera planheten med ett långvattenpass eller liknade innan du pusslar ihop golvet.
Lägger foam själv men nästa gång tror jag kör på lumppapp överallt. Använder dock lumppapp för att bygga bort ojämnheter under foamen (viktigt!), lägga dubbel foam blir alldeles för mjukt.
Lösningsförslag mät ut var du tror har zonerna som sviktar, riv upp golvet och bygg 1-2-3 (Man får lägga lite mindre bitar för varje lager) olika lager med lumppapp under dessa ställen, kontrollera planheten med ett långvattenpass eller liknade innan du pusslar ihop golvet.
Redigerat:
Och nu är garderoberna tomma. Så väger kanske 80-85kg / meter.
Just där det sviktar var det plant innan parketten kom dit. Lade sågskenan över.
Men är det för saggit någon annan stans kan det så klart pressa upp golvet lite på ett annat ställe.
La på en skiva nu och kollade. Det är inte mkt ojämheter och det rör sig inte mkt heller. Skulle säga av min vikt är det lång under millimetern. Får överväga att såg upp skiten.
Just där det sviktar var det plant innan parketten kom dit. Lade sågskenan över.
Men är det för saggit någon annan stans kan det så klart pressa upp golvet lite på ett annat ställe.
La på en skiva nu och kollade. Det är inte mkt ojämheter och det rör sig inte mkt heller. Skulle säga av min vikt är det lång under millimetern. Får överväga att såg upp skiten.
Du kan ju med sänksåg/fein eller liknade fräsa upp golvet där garderoberna är så de istället står direkt på undergolvet så socklar du runt garderoberna. Blir ju oftast snyggare om de ser mer "inbyggda" ut + att du slipper alla spänningar.D DrLudde skrev:Och nu är garderoberna tomma. Så väger kanske 80-85kg / meter.
Medlem
· Västernorrland
· 10 960 inlägg
Man kan som sagt inte åtgärda ojämnheter med foam.............det blir alldeles för mjukt.
Sen skulle jag nog inte ha ett dylikt golv under så där stora garderober. Bättre att ha de stående på stumt underlag och sen lägga golv runt.
Sen skulle jag nog inte ha ett dylikt golv under så där stora garderober. Bättre att ha de stående på stumt underlag och sen lägga golv runt.
Där det ligger dubbel foam är i andra sidan av hallen.
Sunnis. Det kan vara ett alternativ.
vad gäller vikten är det väl inte så mkt?
en stomme 34kg, dörrar 26kg + lite hyllplan och inredning. det känns snarare lätt för en garderob?
Finns väl många tunga vitrinskåp, garderober och dyl som står på liknande konstruktioner.?
Sunnis. Det kan vara ett alternativ.
vad gäller vikten är det väl inte så mkt?
en stomme 34kg, dörrar 26kg + lite hyllplan och inredning. det känns snarare lätt för en garderob?
Finns väl många tunga vitrinskåp, garderober och dyl som står på liknande konstruktioner.?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 667 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 667 inlägg
Det kan nog vara tillräckligt för att komma upp till det som tillverkarna brukar skriva om att inte placera tunga möbler ovanpå parkettgolvet eftersom de kan hindra golvet från att röra sig.D DrLudde skrev:
Absolut. Men i realiteten har nog folk tung saker på sina golv. Pianon, sängar, garderober, kylskåp, tvbänkar etc.BirgitS skrev: