367 läst · 3 svar
367 läst
3 svar
Pardörr till sovrum, ljusinsläpp?
Tjosan evrihopa! Håller som bäst på att bygga ett master bedroom… jag gillar att sova i mörker så jag tänkte skaffa mörkläggningsgardiner till fönstren i sovrummet . Men nu har jag ju börjat fundera på att byta ut den ”vanliga” dörren till en pardörr 13x21 med glas (frostat) för att få en lite lyxigare feelis 😇 någon som vågar uttala sig om frostade fönster släpper i lika mycket ljus som vanliga glas? Utanför sovrummet ligger kvällssolen på hela sommaren så ljust utanför kommer det att vara, alternativt om det finns något man kan montera på fönstren för att dom inte ska släppa in ljus…tips någon?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 911 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 911 inlägg
Välkommen till forumet!
Min erfarenhet är att frostade glas släpper igenom en hel del ljus, men mindre än vanligt glas. Du kan ju ha draperier att dra för dörrarna när det är för ljust i rummet utanför.
Ett glas som inte släpper igenom ljus upplevs inte längre som glas. Men visst kan du täckmåla glasen.
Min erfarenhet är att frostade glas släpper igenom en hel del ljus, men mindre än vanligt glas. Du kan ju ha draperier att dra för dörrarna när det är för ljust i rummet utanför.
Ett glas som inte släpper igenom ljus upplevs inte längre som glas. Men visst kan du täckmåla glasen.
Som en parallell till frostat glas - vi hade tidigare svarta rullgardiner i takfönster som var synliga från sovrummet. Dessa blektes med tiden ur, med följden att solen diffuserades genom gardinen, och hela ytan spred ljuset bättre än utan gardin.
Min slutsats av det är jag i din situation hade föredragit mörkläggningsanordning i glasdörren, oavsett vilken glastyp du väljer. Jag tror att frostat glas kommer ge en jämnt upplyst yta i dörren.
( Vi har nu nya svindyra mörkläggningsgardiner i takfönstren och jag kan sova ostört även sommartid)
Min slutsats av det är jag i din situation hade föredragit mörkläggningsanordning i glasdörren, oavsett vilken glastyp du väljer. Jag tror att frostat glas kommer ge en jämnt upplyst yta i dörren.
( Vi har nu nya svindyra mörkläggningsgardiner i takfönstren och jag kan sova ostört även sommartid)
Nu till nästa fråga. Jag har kollat på en pardörr 13x21 som har likstora dörrblad på båda sidorna, dvs ca 65cm/dörrblad. Men alla pardörrar jag hittat har ju bara handtag på ena sidan dvs det ser ut som den andra dörren är stum. Jag söker en pardörr som har handtag på båda dörrarna, någon som vet var man kan lyckas hitta en sån?