Hej!
Vi håller på och installerar ett nytt kök och i överskåpen sitter det inbyggda downlights av konstantström-typ med dimmande drivdon från Hidealite (Jolly Pro). Drivdonen kan styras med 1-10V-signal. Jag skulle nu vilja sätta ett 1-10V reglerdon (Eljo Trend) på väggen och använda det för att styra både dimring av dessa downlights samt en takarmatur (typ spot-skena). Anledningen är att både de inbyggda downlight:arna och takarmaturen ska användas för att lysa upp bänkskivorna, och jag vill med ett enda vred styra den bänkbelysningen oavsett var den kommer ifrån. Jag kommer dock inte på något bra sätt att lösa detta på. Hade det funnits takarmatur för konstantströms-drift hade jag kunnat köpa ett likadant drivdon och koppla styrsignalen till båda drivdonen men alla takarmaturer verkar vara för GU10-lampor och någon 230V-dimmer med stöd för 1-10V in-signal hittar jag inte.
En tanke jag hade var att försöka hitta en armatur för 12V Halogen (MR16-sockel) och byta ut transformatorn till en dim-trafo för led (Hidealite MDR) med stöd för 1-10V-signal samt sätta i dimbara MR16 Led retrofit-lampor (typ Philips), men någon sådan armatur har jag inte hittat och sen vet jag inte om den tekniken för dimning är så bra. I Philips dimmer-rekommendationer hittar jag bara kombination av traditionell 230V-dimmer och dimbara trafos.
Någon som har några idéer om hur man bäst löser detta dilemma? J-vla djungel med dimbara led...
Med vänlig hälsning
Martin