3 358 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Pappspikpistol
Jag skall i dagarna byta papp, läkt och tegel. Vilken spikpistol kan jag använda för pappen? Jag har gjort lite sökningar men bara sett rådet att hyra en maskin.
Passar inte 750 kronors maskinen på Haraldnyborg t ex? Eller vad är speciellt just med pappspikpistoler?
Passar inte 750 kronors maskinen på Haraldnyborg t ex? Eller vad är speciellt just med pappspikpistoler?
Pappspikpistoler är speciella. Du kan inte köra med en vanlig Framing Gun. Kolla däremot upp vad uthyrningsfirman tar betalt för spiken. Det kan vara mycket billigare att köpa spiken hos sin vanliga handlare. De brukar kunna leverera det mesta som finns i Gunnebo Fastenings sortiment. De har en pdf med maskinspik på sin hemsida.
Pappspikpistolen har en helt annan konstruktion än den vanliga stomspikningspistolen. De är inte på något sätt utbytbara. Harald Nyborg-pistolen kan inte alls skjuta pappspik.
Rådet att hyra en maskin kvarstår. De är väldigt dyra att köpa i Sverige, och man använder dem förhållandevis kort tid. Ett annat alternativ är att importera en pistol från USA. I tredje hand kan du försöka hitta en begagnad, men utbudet är inte så stort och priserna är höga även för ganska risiga maskiner.
Rådet att hyra en maskin kvarstår. De är väldigt dyra att köpa i Sverige, och man använder dem förhållandevis kort tid. Ett annat alternativ är att importera en pistol från USA. I tredje hand kan du försöka hitta en begagnad, men utbudet är inte så stort och priserna är höga även för ganska risiga maskiner.