Hej
Har gipsat om vardagsrummet och fick denna sprickan veckan efter allt var färdigmålat.
Har läst en del på forumet och det gemensamma svaret verkar vara att man ska sätta pappersremsa och spackla.
Frågan är då:
Ska man lägga spackel direkt på vägg, sen pappersremsa/torka/slipa/spackla/torka/slipa ?
Eller ska man skära ut något i väggen först? jacka ut 5-10 mm för spackel?, eller ännu bredare, så remsan kommer in i väggen?
// Thomas Ljunggren
Har gipsat om vardagsrummet och fick denna sprickan veckan efter allt var färdigmålat.
Har läst en del på forumet och det gemensamma svaret verkar vara att man ska sätta pappersremsa och spackla.
Frågan är då:
Ska man lägga spackel direkt på vägg, sen pappersremsa/torka/slipa/spackla/torka/slipa ?
Eller ska man skära ut något i väggen först? jacka ut 5-10 mm för spackel?, eller ännu bredare, så remsan kommer in i väggen?
// Thomas Ljunggren
Var det inga remsor alls i skarven? Hur tätt skruvade du skivorna? Skivorna brukar vara tunnare vid kanterna för att ge plats åt remsa och spackel. Målarna brukar lägga ett lager spackel, trycka dit remsan och sedan lägga mer spackel på. Därigenom får de bara en torktid. Jag tycker det är lättare att få det att hålla om man spacklar och låter det torka, limmar remsan och låter det torka, sedan spacklar igen och låter det torka. Men det tar mycket längre tid. Den senare metoden innebär också att man kan få det lite tunnare vilket borde vara en fördel i ditt fall.
Jag har pappremsor i försänkningarna men här var det kapade skivor som möts.
Jag skarvade ut en del med kniv + att jag la i "Filler repair" i grunden för att stärka mellan skivorna.
Vet inte om det är bra, men säljaren på byggmax rekommenderade det.
Vad limmar du remsan med i så fall?
tapetlim?
// Thomas
Jag skarvade ut en del med kniv + att jag la i "Filler repair" i grunden för att stärka mellan skivorna.
tapetlim?
// Thomas
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 038 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 038 inlägg
Tapetlim för våtrum. Viktigt att det är just för våtrum för annars löses limmet upp när du spacklar över remsan igen.T thomaslj skrev:Jag har pappremsor i försänkningarna men här var det kapade skivor som möts.
tapetlim?
// Thomas
Jag rekommenderar inte Bostiks våtrumslim för det är för blaskigt, men resten som jag testat funkar bra.
Tack för hjälpen, blev kanon!
Tog det jag hade hemma, vanligt tapetlim från bostik.
*limmade på remsan
*Efter det torkat spacklade jag en omgång
*Efter torkat slipade jag till det
*Grundmålning, sen vanlig färg över
Det va inte krångligare än så, perfekt resultat!
Tog det jag hade hemma, vanligt tapetlim från bostik.
*limmade på remsan
*Efter det torkat spacklade jag en omgång
*Efter torkat slipade jag till det
*Grundmålning, sen vanlig färg över
Det va inte krångligare än så, perfekt resultat!
Har liknande sprickor hemma jag tänkte fixa.T thomaslj skrev:
Kratsade du ur / slipade du något innan du limmade på remsan?
Klicka här för att svara