Jag drar mig för att lägga remsa över kortskarvarna pga jag är rädd att det blir för mkt bula som kommer synas i släpljuset. (Aldrig gjort detta förut) Kortskarvarna är ju skruvade OCH ligger redan på en befintlig gipsskiva som ej har skarv under. Hur stor är risken att det spricker…?
Har satt dubbelgips överallt då det satt för mycket tapeter och skit på den gamla. Den var dessutom spikad (takskivor hängde) så skruvandet skulle ändå göras. Kortskarv gäller främst tak men även någon vägg där reglarna sitter på fel avstånd så att falsen inte gick att behålla. Dock ligger som sagt alla dessa skarvar utan fals på regel med underliggande gips utan skarv ( omlott)
I falsarna läggs det såklart pappremsa men slipper gärna kortsidor och vägg där skivorna kapats och falsen inte finns.
OM något spricker. Hur lång tid kan det ta isf? För dom spår som fyllts i håller sig bra. Efter någon vecka.
Huset är
Från 65 och har redan satt sig vad det skall.
Hilfe Bitte!
Har satt dubbelgips överallt då det satt för mycket tapeter och skit på den gamla. Den var dessutom spikad (takskivor hängde) så skruvandet skulle ändå göras. Kortskarv gäller främst tak men även någon vägg där reglarna sitter på fel avstånd så att falsen inte gick att behålla. Dock ligger som sagt alla dessa skarvar utan fals på regel med underliggande gips utan skarv ( omlott)
I falsarna läggs det såklart pappremsa men slipper gärna kortsidor och vägg där skivorna kapats och falsen inte finns.
OM något spricker. Hur lång tid kan det ta isf? För dom spår som fyllts i håller sig bra. Efter någon vecka.
Huset är
Från 65 och har redan satt sig vad det skall.
Hilfe Bitte!
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 020 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 020 inlägg
Blir det en bula så har du inte slipat och spacklat tillräckligt.
Nu är det visserligen inte jag som gör sånt här hemma då jag bor med en som jobbade i sina unga dagar som målare men det spacklas, klistras och slipas 2 om inte 3 gånger innan det målas. Men kortskarvarna och de utan fals får remsor.
Och det är ovillkorligen vad som är bakom
Nu är det visserligen inte jag som gör sånt här hemma då jag bor med en som jobbade i sina unga dagar som målare men det spacklas, klistras och slipas 2 om inte 3 gånger innan det målas. Men kortskarvarna och de utan fals får remsor.
Och det är ovillkorligen vad som är bakom
Slipa och spackla några gånger är inget problem. Det är oron att få det bra, remsan måste ju täckas men inte mer. Men i min värld borde det bygga iaf 2-3 mm. Men du menar att OM man gör det rätt så skall man inte kunna se det ändå?P PappasHammare skrev:
Det blir alltid en utbyggnad/bula när man spacklar kortskarv. Du får bara se till att spackla väldigt långt ut från skarven där du vet att ljuset kommer att släpa .
Använd även en mattare färg i taket när du har gipstak så syns ojämnheter mindre .
Använd även en mattare färg i taket när du har gipstak så syns ojämnheter mindre .
I mina innertak satte jag pappremsa på kortskarvarna. Dock satte jag dem inte i spackel utan tog våtrumslim istället. Spacklade+slipade en gång, limmade remsa sedan spackel+slip x2 eller 3. Avslutningsvis anlitade jag en målare för att sätta upp microlit/renoveringstapet i taket. Resultatet blev superbra men allt hänger på underarbetet. I ett rum med lite högre i tak anlitade jag en annan målare som inte var lika nitisk på spackel+slip. Det resulterade i att min tapetserar-målare fick bättra på.
Tycker du att det ser dåligt ut efter ett lager färg, kan du ju alltid spackla lite mer innan du fortsätter med måleriet
Tycker du att det ser dåligt ut efter ett lager färg, kan du ju alltid spackla lite mer innan du fortsätter med måleriet
Jo, takfärgen blir matt så därD DaDolly skrev:
Är vi på banan. Det är väl bara att dra ut spacklet tillräckligt. Får väl prova mig fram i ett sovrum där det kanske märks minst. Gör det något att remsan syns (förutsatt att den sitter såklart)
Yes. Limmar remsan för jag fick inte till det med spacklet. Och ännu värre då på kortskarvarna….B Bluppidupp skrev:I mina innertak satte jag pappremsa på kortskarvarna. Dock satte jag dem inte i spackel utan tog våtrumslim istället. Spacklade+slipade en gång, limmade remsa sedan spackel+slip x2 eller 3. Avslutningsvis anlitade jag en målare för att sätta upp microlit/renoveringstapet i taket. Resultatet blev superbra men allt hänger på underarbetet. I ett rum med lite högre i tak anlitade jag en annan målare som inte var lika nitisk på spackel+slip. Det resulterade i att min tapetserar-målare fick bättra på.
Remsan sitter så jag antar att spacklet bara skall till för att göra det jämnt? (Har också förspacklat ner i skarvarna innan limningen)
Ja spacklet är ju dels det som limmar fast den och sedan jämnar till allt . Har du limmat fast remsan så är resterande spackel mest estetiskt.
Vanlig medium spackel är oftast lite för torrt att lägga remsa i . Speciellt i tak är det lurigare att spackla .
Jag använder J-spackel till skarvar . Den tror jag innehåller mer lim och är klibbigare .
Vanlig medium spackel är oftast lite för torrt att lägga remsa i . Speciellt i tak är det lurigare att spackla .
Jag använder J-spackel till skarvar . Den tror jag innehåller mer lim och är klibbigare .
Japp. Har också sett att det fanns annat spackel för första vändan som klibbade mer. Men nu har jag limmat ett rum både tak och vägg och det var ganska kämpigt med limmet i taket så spackla dit remsa hade jag inte fixat på ett bra sätt.D DaDolly skrev:Ja spacklet är ju dels det som limmar fast den och sedan jämnar till allt . Har du limmat fast remsan så är resterande spackel mest estetiskt.
C Cerb skrev:
Bra. Då får det bli så. Hade ångrat mig om jag tog genväg som inte blev bra. Får öva öva och öva lite till.
Jag håller på att bygga om hus ifrån 1934.
Jag är brukar driva över som vanligt.
Jag bygger ju åt mig själv.
Jag limmar skarvarna på gipsskivor (innan man trycker ihop dom) , innan spackel trar jag lite latex i skarven (innan spackel,remsa,spackel första lager) . Ja jag vet, lite överdrivet.
Men vad jag denna gång görde fel.
Jag underskattade luftfuktigheten och värmen .
Spackel hann inte torka , inte färgen med. En hall har tagit nu typ 2 helger att färdigställa.
Remsor finns överallt (papper) , men det hjälper inte mot sprickorna om spackel har inte torkat. På sommarn tar jag tid nu mera
Jag är brukar driva över som vanligt.
Jag bygger ju åt mig själv.
Jag limmar skarvarna på gipsskivor (innan man trycker ihop dom) , innan spackel trar jag lite latex i skarven (innan spackel,remsa,spackel första lager) . Ja jag vet, lite överdrivet.
Men vad jag denna gång görde fel.
Jag underskattade luftfuktigheten och värmen .
Spackel hann inte torka , inte färgen med. En hall har tagit nu typ 2 helger att färdigställa.
Remsor finns överallt (papper) , men det hjälper inte mot sprickorna om spackel har inte torkat. På sommarn tar jag tid nu mera