Hej!

River mitt gamla badrum och isoleringen under består av nån typ av ull som är klädd i papp (typ mycket tunn takpapp) och undrar om det finns nån modern variant av sådan. Det måste vara klätt iom att jag har både värme och ventilation som är luftburen genom golvet så en massa glasfiberpariklar i luften skulle inte kännas helt ok?

• Bad_riv 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst gör det det. Används oftast i tak eller vindsbjälklag. Men har du tilluften genom golvet utan någon sorts rör?

Ja, i princip. Luften kommer genom trummor i i golvet från en centralenhet. Reglarna (och golvet) bildar ett kanalsystem där varm luft går in mellan reglarna, går runt i huset och kommer tillbaka till annan trumma som leder luften tillbaka till centralen. Ventilationen är separerad från värmen men kommer också in under golvet, upp genom väggen fram till fönstret där det finns små fina galler där frisk (och ev uppvärmd) luft kommer ut. Luften ligger alltså mellan golvet och isoleringen och är inte isoleringen klädd så följer det förmodligen partiklar med ut i rummet.
Retur för ventilation finns också naturligtvis.
(rätt koplicerad värmme -ventilationsmetod för ett hus frå 50-talet.

• Bad_riv 008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant lösning, kommer du använda någon typ av filter vid in och utgång till golvet i badrummet? Vilken genomströmningshastighet kommer det att vara? Är tanken att det ska vara uppvärmning av ett klinkergolv eller främst för ventilera bort eventuell fukt?

Filter sitter redan i maskineriet så det ska inte behövas. Genomströmning är det nog det sista jag har tänkt på :) men när det är igång så blåser det på rätt kännbart.
Detta är husets värmesystem (ventilation har egna kaneler - längst till vänster i bilden ser man ett fyrkantigt rör som används i det syftet). Är ganska säker på att huset hade förfallit helt om det inte var uppvärmt på detta sätt men det är j**ligt trögt och förmodligen ganska ineffektivt - vi har inte hunnit testa det fullt ut än iom att vi bygger om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.