Har för första gången spacklat en nygipsad vägg och det blev skit i mitt tycke. Pappersremsan syns, kan inte påstå att den känns jättemycket när man drar handen över.
Antar att det kommer synas när man målar.

Spacklet över skruvarna blev jättebra.

Går det att rädda? Slipa ner mer? Sätta renoveringstapet över?

• Vägg och list, vit, damm eller mögel längs kanten, textur, inomhus, slitage, behov av rengöring eller målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på en vitmålad träyta med en spricka och några smutsfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fixaochtrixa skrev:
Har för första gången spacklat en nygipsad vägg och det blev skit i mitt tycke. Pappersremsan syns, kan inte påstå att den känns jättemycket när man drar handen över.
Antar att det kommer synas när man målar.

Spacklet över skruvarna blev jättebra.

Går det att rädda? Slipa ner mer? Sätta renoveringstapet över?

Du vet att man spacklar remsor mer än 1 gång va?

sätter remsan i spackel, trycker dit och på med mer spackel, låt torka

mellanspackla där du bara fyller fasningen dvs där gipsen sjunker in, låt torka

färdigspackling, spacklar ut hela lite bredare än fasningen är

mvh målaren

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Pappremsan ska ju va i spacklet inte utanpå, men nu får du rädda det med att spackla brett över skarven.

Jag har spacklat två varv och ja jag vet att den ska vara i spacklet.
Men som sagt, första gången jag gjorde det. Och jag tror jag satte för mycket spackel under remsan och tröck inte in den nog när jag satte dit den. men får försöka spackla bredare och dölja den.
Har i efterhand frågat kompisar och dom brukar limma fast remsan med våtrumslim innan. Det lät ju smidigt

F fixaochtrixa skrev:
Jag har spacklat två varv och ja jag vet att den ska vara i spacklet.
Men som sagt, första gången jag gjorde det. Och jag tror jag satte för mycket spackel under remsan och tröck inte in den nog när jag satte dit den. men får försöka spackla bredare och dölja den.
Har i efterhand frågat kompisar och dom brukar limma fast remsan med våtrumslim innan. Det lät ju smidigt
ja de e lite lättare för amatörer att limma dit den men samtidigt är de inte jättesvårt att spackla dit den heller. I vilket fall så är de alldeles för tunt med spackel på din vägg, på med mer. Du måste spacklat extremt tunt när du spacklat hehe

F fixaochtrixa skrev:
fast remsan med våtrumslim innan. Det lät ju smidigt
mycket enklare att limma, omöjligt att misslyckas. Nuförtiden föreslås ju också att remsan ska spacklas med ett annat spackel än resten, så då blir det ju så krångligt att det är helt uteslutet.

för dig är det annars bara att fortsätta spackla. Fram med lampan och ordna släpljus så du ser vad du gör.

Du slipar för mycket och troligen spacklar på fel sätt. Det är inte bara diket vid remsan som ska spacklas utan det ska ut så det blir en decimeter brett och kanske mer ibland. Sätt en rätskiva på typ 30cm över skarven så ser du hur mycket det fattas typ........

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
tycker denna video var bra, misstagen han säger nybörjare gör är precis de misstagen jag gjorde!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.