Jag har börjat få smala sprickor som sakta verkar löpa längs taket (se bilder). Det har suttit en vägg som tagits bort tidigare. Antar att det sitter någon form av limmade gipsplattor där som nu börjat röra sig och gett uppkomst till dessa sprickor.

Tänkte ta tag i detta nu men blir osäker på vad som blir bäst. Har läst runt en del här på forumet men det råder olika bud.

Varianten jag tänker mig just nu är att limma dit en pappersremsa med våtrumslim över sprickorna (verkar knöligt för oss amatörer att få dit den ordentligt annars?). Bör man skära upp en skåra där sprickorna löper och fylla med spackel innan man lägger på pappersremsa och spacklar över denna?

• Vit vägg med spricka, skarv mellan två ytor, minimalistisk, några oskarpa föremål i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit tak med en trefaldig spotlightarmatur. Enkel, minimalistisk design, inomhus belysning.
    Skapa konto
  • Vit vägg med spricka och små märken, behov av målning eller reparation.
    Skapa konto
Uppar denna istället för att skriva ny tråd. Fortfarande inte tagit tag i detta och det spricker successivt. Tänker mig fortfarande tillvägagångssättet ovan. Men är pappremsor i tak vedertaget?

D
B Bondra skrev:
Uppar denna istället för att skriva ny tråd. Fortfarande inte tagit tag i detta och det spricker successivt. Tänker mig fortfarande tillvägagångssättet ovan. Men är pappremsor i tak vedertaget?
Pappersremsa är ett krav för målare som måste följa branschnormer. Själv står jag inte ut att arbeta med såna och har använt självhäftande glasfiberremsor vilket har fungerat bra hos mig, men jag har ett stenhus.

• Gilla
Bondra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.