Hej,

Har fått pappen satt på taket här i veckan (Icopal Flexilight) men nu tokregnar det.. no problemo tänkte jag men det rinner in massor med vatten. En del via nocken som är öppen men också rätt ur råsponten på ett tiotal ställen. Det kan väl bara betyda att det antingen är hål rätt igenom pappen alternativt att vattnet rinner rejält mellan pappen och råsponten från nocken?

Jag täcker upp med skålar och tidningar så och springer och bevakar.

Hur borde man göra när det slutar regna?

Spontant känns det som man måste riva loss pappen, låta råsponten det torka ur och sen lägga på ny papp?

Vad tror ni? :(
 
Vad menar du med att det är öppet i nock? Har du inte lagt nockvåden? Om det är så så är det kanske inte så konstigt att det regnar in och vattnet vandrar mellan papp och råspont tills det droppar in.

Hur är pappen lagd?
 
Pappen är lagd uppifrån och ner med klistrade kanter.. det är öppet i nock som ska vara ventilerad. men det sitter ju inget ovanpå än.

Det är inte jag som gjort det utan en firma.
 
ja om det är öppet i nock så är det ju klart att det kommer in vatten.
jag skulle täcka med press,tror att det kommer att torka ur fort tack vare vädret .
du ser rätt fort om det blir något problem tex mögel
 
hmm. tja det är bäcksvart ute.. taket är 43 grader så det går knappast att klättra upp dit nu på regndränkt papp.. suuuck..
 
Toobster skrev:
Pappen är lagd uppifrån och ner med klistrade kanter.. det är öppet i nock som ska vara ventilerad. men det sitter ju inget ovanpå än.

Det är inte jag som gjort det utan en firma.
Borde man inte lägga pappen nerifrån och upp? Så att remsan ovanför överlappar remsan nedanför.
 
jodå men det lades en våd och sen en tilll under/nedanför sen drar man bort klisterremsorna..
 
däremot är jag lite fundersam på att dom har gjort det med synligt klamring vilket inte är tillåtet.. suck...
 
klart att man ska lägga nerifrån och upp!antog att toobster skrev fel bara(hoppas jag)annars så är det bara riva av hela skiten +göra sig av med"firman"
 
Tar inte en firma hänsyn till vädergudarna? Käns dyrt att chansa för dom. För jag antar ansvaret är deras.
 
janwide
I vilket byggskede är du?
Nybygge eller endast ny takbeläggning?
Råsponten klarar sig nog. Det är värre om vattnet rinner ned i isolering. Blir den genomblöt blir det kanske svårt att få den torr igen.
Oavsett om pappen läggs uppifrån och ned eller tvärtom så ska pappkanterna överlappa uppifrån så att vattnet rinner över skarvarna och inte in mellan dom. (Klisterkanten kan läcka.)
 
ja alltså den lades uppifrån men sen har ju nedanstående våd lagts under den innan det klistrats så funktionen är ju den samma.
 
gällande byggskede så är det omläggning.. har ingen isolering ytan rena takstolar.. dock så droppar det ju in på övervåningens golvspont så jag har väl lagt ut en 100 tidningar och 50 droppskålar för att fånga vattnet.
 
ta en rejäl stänkare och gå och lägg dig sen kastar du på en billig press i morgon och randar röven på byggfirman på måndag
 
haha..hade bara en folkis hemma och den är på väg ner..men jag är nojjig över att dropppunkterna hela tiden flyttar sig i råsponten så jag går upp men en halvtimmes mellanrum och flyttar grejerna.. det blir en lång natt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.