Anlitat firma som gör om mitt tak och med det följer en del plåtarbeten runt en kupa. Det jag undrar är om det är praxis att man inte sätter pannor hela vägen in till kupans vägg utan att man låter plåten bli det enda och bärande skyddet mot väta osv ? Detta är fråga 1 och illustreras av bilderna med takstegen på.
Fråga 2 är om skarven av två plåtar , som blir väldigt lång i detta fall, kommer ge ett tillräckligt bra skydd för att hålla ut väta då det kommer rinna ner vatten på dessa plåtar som har 45 graders vinkeln, även här är jag osäker på om man lagt pannor under plåten.
Inbillar mig att på båda ställena borde det vara vettigt att ha pannor under även om man lägger plåten över eller vad är praxis och finns det några anvisningar för dito?
Fråga 2 är om skarven av två plåtar , som blir väldigt lång i detta fall, kommer ge ett tillräckligt bra skydd för att hålla ut väta då det kommer rinna ner vatten på dessa plåtar som har 45 graders vinkeln, även här är jag osäker på om man lagt pannor under plåten.
Inbillar mig att på båda ställena borde det vara vettigt att ha pannor under även om man lägger plåten över eller vad är praxis och finns det några anvisningar för dito?
Produkter som diskuteras: "takstegen"

Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Det finns väl papp/väv under ?M msbr skrev:Anlitat firma som gör om mitt tak och med det följer en del plåtarbeten runt en kupa. Det jag undrar är om det är praxis att man inte sätter pannor hela vägen in till kupans vägg utan att man låter plåten bli det enda och bärande skyddet mot väta osv ? Detta är fråga 1 och illustreras av bilderna med takstegen på.
Syften med plåt/pannor är ju att skydda mot det yttre (tex solen som tär rätt hårt på taken) - så det där tycker jag ser korrekt ut: Men behöver inte dubbla ytterlager.
Men som sagt det bör ju finns ett vattentätt undre lager (papp/väv)
Besserwisser
· östergötland
· 2 306 inlägg
Spontant då tror jag att pannan behöver kapas i lågdelen.. Och då blir det ju meningslöst att lägga dit dom
Tack för svar.klaskarlsson skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden