anläggningsfakta:
ctc regent kombipanna 250L
pelletsbrännare iwabo villa s1
acktankt tekniktank 750L
aquasol solfångare 10.5m2
hus 120m2 + källare, (ej uppvärmt). uppdelat i 2st lägenheter
pannan kyls av på 1h som sagt, ochg har gjort det sedan den monterades.
men nu hände en grej häromdagen, efter att ha byggt om en del i rörsystemet, glömde jag på kvällen sätta igång grannens värme (en kran var avstängd)
och efter ett argt samtal på morgonen satte jag på den men samtidigt såg jag att istället för pannans kylning på 1h tog det ca. 7h. när bara värmen var på till våran lägenhet. se bild:
där är:
Svart = Panntemperatur
Röd = Ackumulatortank Topp
Blå = Tillopp Radiatorer
mörkgrön = Retur radiatorer
lila = Till solfångare
mint = Från solfångare
gul = Rumstemperatur LGH. 1
grön = Rumstemperatur LGH. 2
grå = Ute temperatur
jag har strypt flödet tidigare på avstängningsventilerna till de två utgående kretsarna. men bestämde mig för att strypa på pumpens avst. ventil istället. vilket ledde till följande:
funkade jättebra hela dagen tills det blev kväll och kallare ute, då räckte värmen inte till utan nu fryser jag. sdå jag har öppnat lite mer på pumpkranen.
en till fråga är varför vid lägre flöden blir loggningskurvan så svajig ? jag är ju inte hemma på dagen men jag tror att ventilmotorn jobbar upp ner hela tiden, alltså hinner inte framl. givaren känna av nya reglerade tempen så den öppnar fullt och då är det försent , stänger fort vise versa?
jag ska nu direkt införskaffa en STAD ventil som jag sätter i serie med pumpen för att kunna ha en mer noggrann injustering med skala.