Hej,

Jag har en kombinerad El&Ved pann från 80-talet. En DV 25K. Ifjol hade jag problem med att när jag eldade så kastade den ut vatten när den blev runt 80 grader varm. Vilket inte är så kul då man eldar då det fort blir varmare än 80 grader.

Så nu i sommar så bygge jag säkerhetsventilen till en ny men nu när jag har testat att elda igen så är det samma sak. När den når 80 grader så kastar den ut allt varmvatten.

Jag börjar nu fundera på om jag helt enkelt måste byta panna eller om det kan vara något som går att åtgärda och i då fall vad ni tror kan behöva göras?

Tack på förhand.

• Typplåt på en gammal panna från Hässleholms Villapannor AB, modell DV 25 K, med tekniska specifikationer som effekt och driftstemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och vad är det är det tryck på manometern. Säkerhetsventilen är troligtvis på 1,5 bar och över det så öppnar den. Nästa bra fråga, har du någon actank, om inte så blir det att elda med mindre inlägg av ved.

J jonaserik skrev:
Och vad är det är det tryck på manometern. Säkerhetsventilen är troligtvis på 1,5 bar och över det så öppnar den. Nästa bra fråga, har du någon actank, om inte så blir det att elda med mindre inlägg av ved.
Exp-kärlets manometer ligger på 0.5 bar just nu när jag inte eldar. Vet faktiskt inte vad den ligger på när vatten kastas ut.

Tyvärr finns ingen actank.

E e-Fredde skrev:
Exp-kärlets manometer ligger på 0.5 bar just nu när jag inte eldar. Vet faktiskt inte vad den ligger på när vatten kastas ut.

Tyvärr finns ingen actank.
Och då när pannan kommer upp i temp så ökar vattnet i volym och säken öppnar. 0,5 är för lite, kanske 0,8 mer normalt. Du får kolla hur kärlet är i konduktion. Under en plastplugg sitter det som en bilventil, tryck till på piggen, det ska komma luft och inget vatten. Då är det kört med kärlet och normalt att trycket ökar markant. Det är en gummiblåsa i det och är det läck på den, så är det fyllt med vatten. När du fyller på vatten så ska det vara som en pyspunka och manometern ska stiga sakta. När tappar ur med pyspunka ska manometern sjunk sakta. Fel i kärlet så dyker trycket snabb ner. Kolla enligt ovan hur det är.

J jonaserik skrev:
Och då när pannan kommer upp i temp så ökar vattnet i volym och säken öppnar. 0,5 är för lite, kanske 0,8 mer normalt. Du får kolla hur kärlet är i konduktion. Under en plastplugg sitter det som en bilventil, tryck till på piggen, det ska komma luft och inget vatten. Då är det kört med kärlet och normalt att trycket ökar markant. Det är en gummiblåsa i det och är det läck på den, så är det fyllt med vatten. När du fyller på vatten så ska det vara som en pyspunka och manometern ska stiga sakta. När tappar ur med pyspunka ska manometern sjunk sakta. Fel i kärlet så dyker trycket snabb ner. Kolla enligt ovan hur det är.
Jag kan öka på så trycket går upp lite. Exp-kärlet är kontrollerat både av mig och av 2 andra vvs-killar och fått OK. Det är ett nyare kärl så det ska inte vara det. Men jag kollar hur det uppträder.

E e-Fredde skrev:
Jag kan öka på så trycket går upp lite. Exp-kärlet är kontrollerat både av mig och av 2 andra vvs-killar och fått OK. Det är ett nyare kärl så det ska inte vara det. Men jag kollar hur det uppträder.
Eftersom det inte finns någon tank som buffert så är det bara vatten i mängd som ryms i sytemet. Troligtvis inga större mängder, så kan det bli så här. När du eldar och pannan kommer upp mot temp, ökar trycket då markant. Är det en shunt från pannan som reglerar värmen, normalt med vedpanna. Om den stänger för att det inte behövs värme så blir det ett större tryck i pannan. Sitter manometern direkt på panna, samt hur är säken kopplad, på pannan eller på ett rör som går ut till huset.

Så här ser det ut:

JAg har ett exp kärl med manometer och sen har jag på pannan tempmätare och shunt. Shunten idag står på nästan 3. Vad ska shunten stå på under vintern?

Det jag alltid ser är att på tempmätare så när jag eldar blir värdet för m.H2O alltid högre och när vatten kastas ut ligger den på max.

Hur säkerhetsventilen är kopplad ser du på bilden. Ignorera den lila cirkeln bara :) Så den är kopplat på pannan och inte på rör som går ut till huset.

• Panna med manometer och dubbleshuntventil monterad, samt rör och säkerhetsventil synliga i en verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Rött expansionskärl med manometer och röranslutningar, anslutet vid panna.
    Skapa konto
  • Bild på ett expansionskärl med manometer och kopplingar. En säkerhetsventil är inkopplad på pannan. Ignorera cirkeln med lila markering.
    Skapa konto
Ser att det finns en shunt på pannan, men ändå så blir det en markant höjning i pannan av tempen, när den står på lågt värde, vid eldning. Där skulle du ha en automatisk reglering som sparar en del energi. Utan tank vid vedeldning så blir det inget bra, det måste då pyreldas en del, så inte pannan går i kok, lätt gjort.
Knacka på kärlet när trycket har stigit till det du kallar max. I den undre halvan ska det liksom eka och övre vara stumt, sen om säken börjar öppna, så är det normal, men när pannan kallnar ner ska det vara ett tryck kvar på manometern ca lika som förtrycket, inte under det helst.

Den blå cirkeln är en ventil för kylning av pannan vid för hög temperatur. Den lila cirkeln, vilket läge står den kran när du eldar?
Tilläg: Vad innebär att mätaren ligger på max?

L L A Axelsson skrev:
Den blå cirkeln är en ventil för kylning av pannan vid för hög temperatur. Den lila cirkeln, vilket läge står den kran när du eldar?
Kranen i den lila cirkeln står som på bilden. Den fyller exp-kärlet med vatten (tryck) om jag vrider på den.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.