Hej,
Jag har ett hus från 60-talet med en gammal oljepanna utrustad med elpatron, De senaste tre åren har jag kört med enbart en luftvärmepump för inomhusvärmen men pannan används fortfarande för varmvatten. En bekant påstod att pannan är ganska effektiv som varmvattenkälla och trodde inte att en varmvattenberedare skulle ha någon särskilt märkbar påverkan på elförbrukningen. Vad säger expertisen på området?
Jag har ett hus från 60-talet med en gammal oljepanna utrustad med elpatron, De senaste tre åren har jag kört med enbart en luftvärmepump för inomhusvärmen men pannan används fortfarande för varmvatten. En bekant påstod att pannan är ganska effektiv som varmvattenkälla och trodde inte att en varmvattenberedare skulle ha någon särskilt märkbar påverkan på elförbrukningen. Vad säger expertisen på området?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 314 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 314 inlägg
Min 60-talspanna drog nästan 15 kWh per dygn på tomgång för endast varmvatten (shunt stängd och cirkulationspump avstängd), körde så första sommaren men installerade sen en separat liten VVB och halverade elförbrukningen sommartid.
En gammal oljepanna från 60-talet har stora värmeförluster och dålig verkningsgrad. Särskilt om rökgången till skorstenen står öppen trots ni kör med el-patronen. Dags att byta till värmepump tycker jag och skrota oljepanna och tank.
Instämmer med Magnus. Körde varmvattnet med elpatronen i min Nibe kombipanna (hyffsat ny) dom första somrarna. 23-24gr varmt i pannrummet och lätt 15-20kWh/dygn i förbrukning. Satte in en Nibe 100L VV-beredare och temperaturen i pannrummet sjönk till 16-17gr och förbrukningen lade sig på 7kWh/dygn. Vi är 4 pers i hushållet.
Det är ofantliga värmeförluster i en panna med elpatron.
Det är ofantliga värmeförluster i en panna med elpatron.
Så du menar att enbart varmvatten drar mellan 450 och 600kWh på en månad genom en gammal panna med "normal" vattenanvändning i ett hushåll. Men att du snittar på endast drygt 200kWh med en varmvattenberedare?M Markarbetaren skrev:Instämmer med Magnus. Körde varmvattnet med elpatronen i min Nibe kombipanna (hyffsat ny) dom första somrarna. 23-24gr varmt i pannrummet och lätt 15-20kWh/dygn i förbrukning. Satte in en Nibe 100L VV-beredare och temperaturen i pannrummet sjönk till 16-17gr och förbrukningen lade sig på 7kWh/dygn. Vi är 4 pers i hushållet.
Det är ofantliga värmeförluster i en panna med elpatron.
Bästa svaret
Ja det stämmer i mitt fall.mbha skrev:
För November är snittet 6,3kWh/dygn för varmvattnet i min Nibe Emiment 100L.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att komma upp i ytterligare 250kWh på en månad kan låta mycket. Men dela ned det till per timme så landar man på dryga 300W per timme. Det är ganska lågt räknat för att hålla 23-24gr varmt i ett pannrum i sutteräng på 7-8m2. Jag vet inte "värmeläckaget" på en Nibe beredare men pannrummet håller idag exakt samma temperatur som källaregången och förrådsutrymmena som är ouppvärmda så jag gissar att det är ganska lågt.
Kompletterar min fråga lite. Jag har ju idag enbart en luftvärmepump som håller inomhustemperaturen bra förutom när det blir under -17/18 grader. Då har jag ställt in shunten som styrs av en givare utomhus så att elementen blir lite hand-ljumna. Det handlar som regel inte om många dagar om ens någon under en normalvinter. Huset har ett fungerande ettrörs-system.
Jag borde väl kunna behålla termostat och shuntventil men mata varmvatten från VVB i stället för den gamla oljepannan med elpatron?
Jag borde väl kunna behålla termostat och shuntventil men mata varmvatten från VVB i stället för den gamla oljepannan med elpatron?
Om jag förstår dig rätt tänkte du använda vatten från varmvattenberedaren till radiatorerna. Centralvärmen är ett slutet system. Så du kan inte blanda hur som helst. Kan du inte lämna pannan och komplettera med en varmvattenberedare? Sedan kan pannan vara avstängd och bara slås på när det är kallt.
Huruvida den är effektiv eller inte går inte att säga idag.
De du måste kontrollera är om det är varmt i skorstenen där du inte vill varma, tex om du klättra upp på taket och mäter vilken temperatur det är i skorstenen ca 1 meter ner så får du en indikation.
Är.det samma.temperatur där som utomhus så är.den effektiv.
Är där någon mer värme är vad det är utomhus så förlorar du energi från den.
Men kopplar du bort skorstensröret och tätar skorstenen så blir den genast effektiv igen.
Värmer de upp ett utrymme som du inte vill ska vara varmt så blir den ineffektiv.
Men ska du ändå ha ett element för att hålla samma temperatur i utrymme så blir den "effektiv" ändå
De du måste kontrollera är om det är varmt i skorstenen där du inte vill varma, tex om du klättra upp på taket och mäter vilken temperatur det är i skorstenen ca 1 meter ner så får du en indikation.
Är.det samma.temperatur där som utomhus så är.den effektiv.
Är där någon mer värme är vad det är utomhus så förlorar du energi från den.
Men kopplar du bort skorstensröret och tätar skorstenen så blir den genast effektiv igen.
Värmer de upp ett utrymme som du inte vill ska vara varmt så blir den ineffektiv.
Men ska du ändå ha ett element för att hålla samma temperatur i utrymme så blir den "effektiv" ändå
Jo, det förstås men den är skrymmande så jag tänkte nog helt enkelt slänga ut den tillsammans med oljetanken. Då kanske det är lika bra att komplettera boytan med några elradiatorer. Det är ju ändå gissningsvis effektivare än den gamla pannan.A Avemo skrev:
Det verkar synd att ta bort ett fungerande system för vattenburen värme för att ersätta med direktel. Om det bara är när det är -17º och kallare som det behövs som komplement till luftvärmepumpen borde det inte bli några enorma värmemängder. Oljetanken kan du ju ta bort oavsett. Och täpper du till skorstenen så läcker det inte ut så mycket värme. Väl injusterad vattenburen el drar inte mer än väl justerad direktel. Sparar du det vattenburna systemet finns möjligheten att ersätta med en värmepump för vattenburen värme i framtiden.mbha skrev:
Jo, det är väl lite mitt huvudbry. Nästan alla hus i det här området har tagit bort sina pannor och kör med luft/luft. I praktiken så finns inget behov av pannan förutom varmvatten, och där verkar de flesta i tråden vara på det klara med att pannan drar betydligt mer el än en beredare. Jag får fundera lite på det här.A Avemo skrev:Det verkar synd att ta bort ett fungerande system för vattenburen värme för att ersätta med direktel. Om det bara är när det är -17º och kallare som det behövs som komplement till luftvärmepumpen borde det inte bli några enorma värmemängder. Oljetanken kan du ju ta bort oavsett. Och täpper du till skorstenen så läcker det inte ut så mycket värme. Väl injusterad vattenburen el drar inte mer än väl justerad direktel. Sparar du det vattenburna systemet finns möjligheten att ersätta med en värmepump för vattenburen värme i framtiden.